Fotyga: Nord Stream 2 to rosyjska broń hybrydowa, której bronią m. in. Niemcy

16 czerwca 2020, 12:48
840_472_matched__q820sy_AnnaFotyga20191
Fot. European Parliament from EU, CC BY 4.0
Energetyka24
Energetyka24

Europosłanka Anna Fotyga (PiS) zaapelowała do Komisji Europejskiej o reakcję na lobbing na rzecz budowy Nord Stream 2. Polska europosłanka domaga się stanowczej odpowiedzi KE na pojawiające się głosy sprzeciwu wobec zapowiadanych sankcji USA na ten rosyjsko-niemiecki projekt.

W zapytaniu skierowanym do Komisji Europejskiej europosłanka odnosi się do zapowiedzi nowych amerykańskich sankcji wymierzonych w NS2, a także do prowadzonych w niektórych stolicach europejskich i w Brukseli działań lobbingowych wspierających inwestycję.

"Z zadowoleniem przyjęłam wiadomość o nowej amerykańskiej ponadpartyjnej legislacji mającej wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy poprzez nałożenie sankcji na podmioty zaangażowane w Nord Stream-2" – czytamy w zapytaniu. Jak zauważyła Fotyga, zdanie Parlamentu Europejskiego, Komisji i większości państw członkowskich na temat szkodliwości tego projektu politycznego jest powszechnie znane. Niemniej jednak, co jakiś czas - głównie z niemieckiej i austriackiej strony - pojawiają się głosy broniące "rosyjskiej broni hybrydowej jaką de facto jest gazociąg NS2", atakujące amerykańskie działania i osłabiające wolę podjęcia kolejnych zdecydowanych kroków ze strony UE.

"Komisja powinna stanowczo odpowiedzieć na ostatnie kłamliwe głosy, iż sankcje amerykańskie są „poważną ingerencją w bezpieczeństwo energetyczne i suwerenność UE”, podkreślając, iż jest dokładnie przeciwnie: to Nord Stream-2 zagraża i ingeruje w bezpieczeństwo energetyczne i suwerenność Wspólnoty" – stwierdziła eurodeputowana.

Była szefowa MSZ przekazała, że Gazprom zbudował całą sieć lobbingową, w której zatrudnienie znajdują także byli urzędnicy Komisji, wykorzystując swoje wpływy i kontakty. "Czy Komisja, znając korupcyjne praktyki Rosjan, a także powiązania kierownictwa NS2 z byłymi komunistycznymi służbami specjalnymi Rosji i Niemiec, prowadzi analizę działań lobbingowych firm związanych z NS2 oraz firm consultingowych i PR wynajętych przez nie?" – pytała

Fotyga poprosiła o przedstawienie zarejestrowanych w rejestrze przejrzystości KE działań lobbingowych wspierających Nord Stream2, w tym wymierzonych w trzeci pakiet energetyczny. "Czy KE dokonała wszelkich starań, aby zablokować naciski na proces wdrażania przepisów mających powstrzymać NS-2, a także mających kształtować w przychylny sposób politykę instytucji UE wobec NS-2, także poprzez działania nie ujęte w rejestrze?" – czytamy w zapytaniu.

Rząd Niemiec jest zaniepokojony amerykańskimi planami rozszerzenia sankcji wobec rosyjsko-niemieckiego gazociągu Nord Stream 2. "Z żalem przyjęliśmy do wiadomości inicjatywę amerykańskich senatorów w tej sprawie" - oświadczyło w niedzielę niemieckie MSZ.

"Kolejne sankcje oznaczałyby poważne naruszenie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego i suwerenności Unii Europejskiej" - podkreśla w swym oświadczeniu resort spraw zagranicznych Niemiec, dodając, że generalnie rząd federalny odrzuca sankcje o działaniu eksterytorialnym.

Na początku czerwca dwoje amerykańskich senatorów, Republikanin Ted Cruz i Jeanne Shaheen z Partii Demokratycznej, przedstawiło projekt ustawy, która przewiduje poszerzenie sankcji USA na gazociąg Nord Stream 2.

Projekt ustawy przewiduje sankcje nie tylko wobec firm, które dostarczają statki do układania rur na dnie morskim. Nowe restrykcje mają objąć także przedsiębiorstwa, które dostarczą statki do innych rodzajów prac związanych z układaniem rur, na przykład kopania rowów pod rurociąg. Kolejne sankcje mają być wymierzone również w towarzystwa ubezpieczeniowe, które te statki ubezpieczają, i w firmy zajmujące się certyfikacją rurociągu przed oddaniem go do eksploatacji.

Agencja dpa podkreśla, że zarówno prezydent USA Donald Trump, jak i przedstawiciele obu partii w Kongresie chcą wstrzymać na ostatnich metrach budowę gazociągu.

Stany Zjednoczone uzasadniają swą negatywną postawę wobec Nord Stream 2 tym, że jeszcze bardziej uzależniłby on Europę od dostaw gazu z Rosji i zwiększyłyby możliwości Rosji wywierania politycznego nacisku na kraje Unii Europejskiej.

Stanowisko to podzielają również Polska i Ukraina. Waszyngton wielokrotnie wzywał Europę aby zwiększyła zakupy amerykańskiego gazu skroplonego (LNG).

W rezultacie ogłoszonych w grudniu 2019 roku amerykańskich sankcji szwajcarska firma Allseas wycofała swe układające rury na dnie Bałtyku statki z dalszego udziału w budowie Nord Stream 2. Długość brakującego jeszcze podmorskiego odcinka gazociągu wynosi w przypadku jednej z jego nitek 65 kilometrów, a drugiej 85 kilometrów.

PAP - mini

Energetyka24
Energetyka24
KomentarzeLiczba komentarzy: 38
Niuniu
środa, 17 czerwca 2020, 18:56

Pani Fotyga błyszczy nie pierwszy raz. Ciekawe co o europejskiej solidarności myslą niemcy którym Pani Fotyga zabrania budować korzystny dla nich gazociąg. Od kiedy solidarność działa tylko w jedną stronę?

HeHe
czwartek, 18 czerwca 2020, 21:34

Naimski, Fotyga czy Jabłoński twierdzą, że z niewiadomych przyczyn to zachodnia Europa musi być solidarna z Polską i krajami bałtyckimi a nie Polska i kraje bałtyckie z zachodnią Europą :)

Szach mat w jednym ruchu
środa, 17 czerwca 2020, 12:34

Muszę przyznać, że chyba pierwszy raz zgadzam się z tą Panią. Ciekawe czasy.

rob ercik
środa, 17 czerwca 2020, 11:08

Tja, jeżeli postrzegany Polskę jako jedyny kraj EU to tak, NS2 jest niekorzystny. Jeżeli zaś EU to 27 państw, to przeciw NS2 są tylko 4 kraje ...

HeHe
środa, 17 czerwca 2020, 00:58

"Stanowisko to podzielają również Polska i Ukraina. Waszyngton wielokrotnie wzywał Europę aby zwiększyła zakupy amerykańskiego gazu skroplonego (LNG)." - niezła komedia :)) Amerykanie sami potwierdzają prawdziwą przyczynę nakładania sankcji przez siebie :) Skowyt w sprawie NS 2 narasta wprost proporcjonalnie do coraz głośniejszego oburzenia krajów zachodniej Europy próbami narzucenia Unii amerykańskiego LNG a to dobry znak w kontekście zbliżającego się podjęcia końcowago etapu budowy gazociągu. Fotyga natomiast dała się poznać ze strony swej "fachowości" chociażby w sprawach unijnej praworządności a więc takich "profesjonalnych" głosów jak jej nie bierze poważnie nikt z unijnych technokratów :)

Fanklub Wschodu
środa, 17 czerwca 2020, 15:36

Różnica między LNG jest taka że zakupy odbywają się na zasadzie cen rynkowych a nie widzimisie gazpromu, nawet Turcja ograniczyła dostawy gazu rurą z Rosji a zwiększyła zakupy LNG min z USA, Turcja też rusofobiczna ?

HeHe
środa, 17 czerwca 2020, 18:35

Widocznie to "widzimisię" Gazpromu jest dla zachodniej Europy tańsze niż kupno gazu na "zasadzie cen rynkowych". Zachód Europy z pewnością nie jest rusofobiczny :)

czytelnik D24
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:07

Jakoś Turcja nie podziela tego poglądu i woli "droższy" amerykański gaz.

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 18:35

Jakoś Turcja sprowadza więcej ruskiego gazu niż amerykańskiego a więc podziela ten pogląd.

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:26

Jakoś jednak woli tańszy ruski bo amerykańskiego importuje mniej.

GB
czwartek, 18 czerwca 2020, 00:14

Widzisz, jedni dostają pod stołem, inni jak sprzedawczyk Schroeder oficjalnie. Tylko widocznie jeszcze do Komisji Europejskiej, sędziów europejskich, urzędników duńskich nie dotarli, bo jak widać tu Gazprom nie ma argumentów.

Kiks
środa, 17 czerwca 2020, 13:33

Wyje to raczej Gazprom. A ukończenie tej rurki i tak nic nie da.

HeHe
czwartek, 18 czerwca 2020, 14:26

Poniekąd słusznie. Nawet bez tej rurki Europa kupuje od ruskich rekordowe 42% gazu konsumowanego przez siebie :)

USA
piątek, 19 czerwca 2020, 14:23

Do czasu :) Tak was załatwimy, że będziecie opychać ten gaz tylko białym niedźwiedziom. Po załatwieniu wam NS2 na celownik pójdzie NS1 :) Turcja też nie chce waszego "taniego" gazu i woli "droższe" LNG z USA. Tylko pomyśl że to wstęp do rozwalenia wam Turkish Stream :)

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 18:30

Masz bujną wyobraźnię :) Do czasu i to nie wiadomo jak dalekiego to tylko i wyłącznie załatwiliście siebie majdanową "rewolucją godności" po której 3,5 miliona waszych musiało za pracą "godnie" wyjechać do Rosji a 2 miliony do nas. Rosyjsko-europejskie gazowe interesy są wysoko, poza waszym zasięgiem a wasz amerykański pan i władca odgrażał się sankcjami na kupujących ruski gaz a teraz podkulił ogon i próbuje tylko Niemców i ruskich "gryźć po kostkach" sankcjami "technicznymi" (ubezpieczenie, certyfikowanie). Poza tym Turcja sprowadza więcej gazu od ruskich niż od Amerykanów a więc argumentacja "kulą w płot". Rozwalić to możecie do końca swoją "batkiwszczynę" a nie Turkish Stream :)

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:19

Myślę, że wy, Ukraińcy macie bujną fantazję a "załatwić" to możecie i umiecie tylko i wyłącznie siebie tak jak majdanową "rewolucją godności po której 3,5 miliona waszych musiało za pracą "godnie" wyjechać do Rosji a 2 miliony do nas :)

HeHe
czwartek, 18 czerwca 2020, 01:06

Racja. Gazprom bez tej rurki na rekordowe 42% udziału swojego gazu w konsumpcji zachodniej Europy :)

GB
środa, 17 czerwca 2020, 11:39

Jak tam skowyt w Moskwie po nałożeniu amerykańskich sankcji na NS2? Poza tym Gazprom na kolanach właśnie prosi Danię aby ta umożliwiła dokończenie NS2 przez barkę Fortuna, bo ten ich cały Akademik Czerski się do tego widocznie nie nadaje... Tyle tylko że Dania już raz odmówiła Gazpromowi pozwolenia dla Fortuny.

HeHe
środa, 17 czerwca 2020, 18:37

Jakoś w mediach cicho o tym "proszeniu na kolanach" - nikt niczego nie pisze. Wiesz może dlaczego? :)

GB
środa, 17 czerwca 2020, 22:08

Jak to się nie pisze... Cały runet trzęsie o prośbie Gazpromu do Duńczyków aby ci zaakceptowali barkę z kotwicami (Fortuna), zamiast statku z pozycjonowaniem aktywnym. Co do Polski to masz także na tym portalu artykuł o tym. Dania zaś łaskawie rozpatrzy prośbę NS2 w ciągu 4 tygodni. Co nie znaczy że pozytywnie, bo jak do tej pory barka Fortuna miała zakaz pracy na wodach duńskich przy NS2.

rob ercik
czwartek, 18 czerwca 2020, 14:54

GB, z czego ty sie cieszysz? kupowalismy drogi rosyjski gaz teraz kupujemy dogi amerykanski … to jest dla ciebie powod do radosci ? ...

GB
czwartek, 18 czerwca 2020, 20:31

Nie, teraz kupujemy gaz po cenach rynkowych.

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:17

Pewnie też po to żeby kupować po cenach "rynkowych" zawarliśmy z Amerykanami długoterminowy kontrakt :)

HeHe
czwartek, 18 czerwca 2020, 01:03

Jak rozpatrzy negatywnie to zakończenie budowy zajmie więcej czasu ale ruscy i Niemcy i tak sobie poradzą. Stawiam dolary przeciwko orzechom :)

GB
czwartek, 18 czerwca 2020, 20:32

To napisz jeszcze kiedy się budową skończy... Start.

HeHe
czwartek, 18 czerwca 2020, 23:55

Za rok a może i mniej meta :)

czytelnik D24
piątek, 19 czerwca 2020, 14:26

Meta to będzie jak ktoś odważy się kupić gaz z tej rury :) A uwierz mi że nikt się nie odważy, bo ma za dużo do stracenia :)

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:21

Uwierz mi, że kupi KAŻDY kto kupuje z NS1 a nic nie straci zyskując :) Podobnie stawiam dolary przeciwko orzechom :)

GB
piątek, 19 czerwca 2020, 01:08

No widzisz, a jeszcze w grudniu Putin mówił że NS2 zostanie uruchomiony najpóźniej w I kwartale 2021 roku. Coś wydlużasz ten termin niczym termin oddania do służby Kuzniecowa...

HeHe
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:23

Do pierwszego kwartału 2021 może i faktycznie zostanie otwarty.

GB
wtorek, 23 czerwca 2020, 16:23

A jak nie zostanie otwarty to co będziesz pisał? Sankcje amerykańskie miały być nieskuteczne a kompletnie zatrzymały budowę.

Stary Grzyb
wtorek, 16 czerwca 2020, 19:42

No cóż, pani Fotyga ma w tej kwestii rację w całej rozciągłości. Określenie NS 2 jako rosyjskiej broni hybrydowej powinno zaś być w stałym użyciu wobec tego "biznesowego" projektu. KE wiele z siebie nie wydusi, ale to nie znaczy, że nie należy jej cisnąć.

Tweets Energetyka24