„Polacy chcą zarabiać na powietrzu”. Rosja boi się utraty tranzytowego eldorado w Polsce [KOMENTARZ]

29 sierpnia 2019, 12:23
jamalski grafika
Fot.: Energetyka24.com

W maju 2020 roku kończy się umowa na tranzyt rosyjskiego gazu przez Polskę. Obecne stawki tranzytowe są wielokrotnie niższe niż rynkowe i rząd zapowiada ich podniesienie. Rosjanie uznają polskie plany za nieakceptowalne, a negocjacje nie przynoszą rezultatu.

„Gazociągiem jamalskim przesyłane jest 29 mld m3 gazu do Niemiec. To kwestia biznesowa. Będziemy starali się doprowadzić do tego, by nie odbywało się za darmo jak w tej chwili. 21 mln dochodu rocznie wobec tych miliardów przesyłanych 660 km to jest zero” – powiedział 14 sierpnia pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski w rozmowie z dziennikarzami, cytowany przez money.pl.

Taki stan rzeczy jest efektem nieprofesjonalnych negocjacji, jakie Polska pod nadzorem ministra gospodarki Waldemara Pawlaka prowadziła z Rosją w latach 2009-2010. Liczne uchybienia zostały szczegółowo omówione w raporcie Najwyższej Izby Kontroli z 2013 roku, ujawnionym rok temu. Wśród nich możemy znaleźć przede wszystkim: negocjowanie spraw bez umocowania w instrukcji negocjacyjnej, wykraczanie poza wytyczne o charakterze wiążącym, akceptowanie rozwiązań korzystnych dla Gazpromu, bez próby uzyskania symetrycznych korzyści i wiele innych.

Rozmowy dotyczyły głównie umowy na dostawy gazu, choć w ramach negocjacji ustalono między innymi umorzenie Gazprom Exportowi długu powstałego w wyniku sporu dot. stawek tranzytowych. Rosyjska spółka postanowiła wcześniej płacić za przesył gazu przez terytorium Polski mniej niż wynosiła taryfa zatwierdzona przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) i którą musiał płacić m.in. krajowy PGNiG. W ten sposób dług Gazprom Export wobec EuRoPol Gaz za świadczenie usług tranzytu w latach 2006 - 2009 wyniósł 286 mln USD. Co ciekawe, zapłatę długu za 2006 roku zasądził nawet sąd arbitrażowy w Moskwie.

W toku rozmów polscy negocjatorzy postanowili jednak wielkodusznie zrzec się długu, mimo że było to niezgodne z instrukcjami negocjacyjnymi.

W rezultacie nieudolnych negocjacji, jak wskazuje raport NIK, Rada Ministrów zatwierdziła umowę w kształcie niezgodnym nie tylko z rządowymi instrukcjami negocjacyjnymi, lecz również z prawem unijnym i krajowym. Dopiero interwencja Komisji Europejskiej pozwoliła zniwelować negatywne skutki podpisania umowy w takim kształcie i wyeliminowała zapisy niezgodne z prawem. Wciąż jednak nie można powiedzieć, żeby Polska na kontrakcie jamalskim zyskała. Rosyjski gaz dostarczany do Polski jest wyjątkowo drogi, a zyski z tranzytu surowca są bliskie zeru.

Listę uchybień polskich negocjatorów można by mnożyć, jedna nie to jest dzisiaj kluczowe. W maju 2020 roku wygasa umowa na tranzyt gazu przez terytorium Polski, a dwa lata później kończy się termin obowiązywania umowy na import rosyjskiego gazu do Polski. Dziś kluczowe jest zatem rozstrzygnięcie pierwszej kwestii – renegocjacja umowy.

Słowa ministra Naimskiego o konieczności podniesienia opłat tranzytowych nie powinny zaskakiwać. Okazało się jednak, że choć i rosyjscy politycy komentatorzy rozumieją chęć podniesienia taryf, postanowili ostro skrytykować zamiary polskiego rządu.

Cytowany przez Rossijską Gazietę zastępca przewodniczącego komisji Dumy Państwowej ds. energetyki Igor Ananskich stwierdził, że choć chęć podniesienia opłat tranzytowych przez Polaków jest zrozumiała, to „nasi polscy koledzy rozumieją, że odpowiednio zostanie też podniesiona cena gazu, w związku z czym sądzę, że nie będzie wielkich podwyżek opłat tranzytowych”.

Z wypowiedzi Ananskicha wynika, że rosyjska strategia negocjacyjna polegać będzie na próbie przerzucenia podwyżek opłat tranzytowych na polskiego odbiorcę gazu. Tym samym Rosja będzie próbowała wywrzeć na Polskę presję, aby podwyżki były jak najniższe.

Warto przy tym wspomnieć, że podobna strategia ze strony Rosji może doprowadzić jedynie do jeszcze większego wzrostu atrakcyjności cenowej LNG i gazu z innych kierunków niż rosyjski. Zatem nawet w wariancie podwyżek cen gazu, trwałyby one najwyżej do 2022 roku, gdy upływa kontrakt na zakup rosyjskiego gazu i możliwe stanie się zaspokojenie polskich potrzeb na to paliwo bez udziału importu z Rosji. Tym samym stosując strategię negocjacyjną zasugerowaną przez Ananskicha, Rosja sama obniża atrakcyjność własnej oferty, która już teraz jest niezwykle droga.

Plany polskiego rządu w artykule „Polskie marzenie” opublikowanym na łamach Izwiestii krytykuje również analityk i wicedyrektor Instytutu Narodowej Energetyki Aleksandr Frołow. Co ciekawe w swoim wywodzie przyznaje rację polskiej stronie pisząc, że „Zyski Polski z przesyłu rosyjskiego gazu rzeczywiście wyglądają skromnie. Wystarczy wspomnieć, że sąsiednia Ukraina za tę samą działalność otrzymuje 2-3 mld USD”.

Jednocześnie autor argumentuje, że wzrost taryfy przesyłowej byłby niezgodny z umową międzynarodową regulującą tę kwestię i byłaby „zamachem na własność Gazpromu”. Autor zdaje się przy tym nie zauważać, że Gazprom posiada jedynie 48% udziałów w firmie EuRoPol Gaz, będącej właścicielem polskiego odcinka gazociągu. Dokładnie tyle samo udziałów ma polski PGNiG.

Ponadto Frołow ignoruje fakt, że właśnie z uwagi na to, że umowa regulująca stawki za przesył gazu wygasa w maju 2020 roku, temat został podjęty przez polskie władze, które chcą negocjować bardziej korzystne zapisy umowy. Negocjacje z resztą już trwają, o czym poinformowała szefowa Gazprom Export Jelena Burmistrowa zaznaczając, że nie widać jak dotychczas postępów. Najwyraźniej rosyjska strona do ostatniej chwili chce walczyć o zachowanie dotychczasowej, nieakceptowalnej dla Polski, stawki tranzytowej.

Do krytyki polskich planów dołącza się również Alieksiej Griwacz z Fundacji Narodowego Bezpieczeństwa Energetycznego. Jego zdaniem „(Taryfy – red.) nie zakładają nadzwyczajnych dochodów dla akcjonariuszy, ale dają nienajgorsze zyski. Polacy, rzeczywiście, chcą ich podniesienia, żeby otrzymywać pieniądze z powietrza” – mówi rosyjski ekspert cytowany przez EADaily.

W wypowiedzi Griwacz ciekawe jest to, że również on przyznaje, że dochody Polski z tranzytu są mizerne, jednocześnie krytykując próbę ich zwiększenia. Niestety nie jest tak, że są to „pieniądze z powietrza”. Tranzyt jest określoną usługą, za której świadczenie należy się opłata. Nie jest to działalność charytatywna, a świadczeniodawca ma pełne prawo do zwiększenia opłat. Zwłaszcza, jeśli konkurencja oferuje podobne usługi za dużo wyższą cenę.

Rosjanie, co zrozumiałe, nie są skorzy do wzrostu opłat za tranzyt przez terytorium Polski. Ciekawe jest jednak to, że rosyjscy politycy i eksperci zdają się rozumieć, że obecne stawki są śmiesznie niskie i nie ma szans na ich utrzymanie.

Pozycja negocjacyjna Polski uległa zdecydowanej poprawie na przestrzeni ostatniej dekady i obecnie Polska nie jest na musiku względem Rosji. I choć obecnie nie możemy sobie pozwolić na to, aby tranzyt został wstrzymany, można sobie wyobrazić taki scenariusz, gdy zostaje podpisana umowa krótkoterminowa na umiarkowanie korzystnych warunkach, na czas do 2022 roku, gdy Polska nie będzie musiała importować gazu z Rosji. Wówczas Polska nie będzie już musiała przedłużać umowy, zwłaszcza że na dzień dzisiejszy zyski z tranzytu gazu rosyjskiego są raczej symboliczne i ich utrata nie miałaby żadnego znaczenia dla polskiego budżetu.

Nie oznacza to oczywiście, że tranzyt nie powinien być w przyszłości realizowany. Niedopuszczalne jest jednak to, by odbywało się to na dotychczasowych zasadach.

KomentarzeLiczba komentarzy: 34
Zzz
czwartek, 5 września 2019, 03:18

A może wystarczy powiedzieć że podwyżka jest spowodowana koniecznością ,,opieki" nad światłowodem biegnącym razem z jamałem. Przecież to tak ważny dla nich i tak niechciany (i zapominany) przez nas element jego infrastruktury.

jOOj
środa, 4 września 2019, 14:13

Polska to taki klient, który wchodzi do sklepu, stawia warunki i ŻĄDA... Jeśli tak będą wyglądać "negocjacje" to możemy oczekiwać rychłej podwyżki cen gazu... "Brawo"....

gekon
środa, 4 września 2019, 13:51

21 mln za tranzyrt to "zero" dla mini strów... Zero to może dopiero być... jak polska nie zacznie normalnie negocjować zamiast stawiać żądania...

protadek
wtorek, 3 września 2019, 23:49

Z opublikowanego raportu NIK wynika że straty poniesione przez Polskę to grube miliardy. Czy klasa polityczna w tym kraju to kolejna kasta ponad prawem ?

Wania
niedziela, 1 września 2019, 12:05

Za gaz mamy jedną z wyzszych cen w Europie od Rosji to może w ramach dobrych relacji niech oni też placą najwięcej w Europie za przesył? Zamęczyli kurę, która znosiła złote jaja.

prawieanonim
niedziela, 1 września 2019, 14:54

Rosjanie sprzedają Niemcom gaz ze stratą i dlatego jest on taki tani. Natomiast owe straty Rosjanie odbijają sobie z nawiązką w krajach gdzie mają monopol i gdzie dyktują wręcz zaporowe ceny rzędu 400-500 USD. Jak się skończy rosyjski monopol w naszej części kontynentu to cena gazu dla Niemiec strzeli w kosmos.

drake
środa, 4 września 2019, 13:57

Prosimy o konkretne dane: po ile niemcy kupują od rosjan i jeszcze też malutka prośba po ile my kupujemy z "katarski" z USA...?

prawieanonim
czwartek, 5 września 2019, 12:49

No chyba nam potrafisz przedstawić wiarygodne dane po ile Niemcy kupują rosyjski gaz? Przecież jak "powszechnie wiadomo" w waszych kręgach jest on najtańszy.

Szach mat w jednym ruchu.
środa, 4 września 2019, 22:35

Kto prosi?

roszada
czwartek, 5 września 2019, 12:06

Taki sam jak Ty .... Ktoś pisze, że niby ze strata to ktos piszę jakie są ceny. Bardzo logiczne ...

prawieanonim
piątek, 6 września 2019, 18:51

Logiczne? To jeszcze raz. Gdzie te ceny?

rob ercik
sobota, 31 sierpnia 2019, 11:51

Ciekawe zarabiamy za transat LNG na ukraine ...

Jacek
piątek, 30 sierpnia 2019, 20:33

Czy Polska jest nadal w RWPG, a może Rosja to nasz sojusznik militarny i polityczny, z którym prowadzimy jakąś oszałamiająca wymianę handlową?! Ludzie obudzcie się, zapewniam was, że jest zupełnie przeciwnie, to kraj wrogo wręcz nastawiony do Polski dla którego silna gospodarczo i militarne Polska jest czymś w rodzaju ciernia w oku. Przez czterdzieści lat od momentu wykroczenia armii radzieckiej na polskie terytorium mieli koncesję na wyzysk ekonomiczny i gospodarczy z którego korzystali. Z całą pewnością Polska ma wręcz moralne prawo żądać cen rynkowych za tranzyt, najwyższy czas skończyć z tą poddancza polityką. Polska musi byc twardym i silnym negocjator, ponieważ rosjanie rozumieją tylko takie i nie inne argumenty!! A jeżeli im to nie odpowiada to zakręcić ten przeklęty rurociąg i pociąć na złom!!

anda
niedziela, 1 września 2019, 14:21

To tylko twoje wyobrażenie jacy my ważni dla Rosji. A tak na prawdę to znaczymy mniej niż Republika Środkowoafrykańska.

mc.
niedziela, 1 września 2019, 20:19

Nieważni ??? Jeszcze do niedawna kupowaliśmy 10 % ropy którą Rosja eksportowała. Jeśli z tego zrezygnujemy Rosja straci 2-3% swojego PKB (eksport ropy i gazu to 60 % wpływów dewizowych). https://www.energetyka24.com/prawda-o-rosyjskiej-gospodarce-ropa-i-gaz-to-98-zyskow-najwiekszych-firm

anda
poniedziałek, 2 września 2019, 00:23

Oj człowieku to sprzeda gdzie indziej i to za wyższą cenę. Tak się składa, że USA wojując z Iranem i Wenezuelą zaszkodziło swoim rafineriom - przystosowanym do przerobu ciężkiej ropy - efekt muszą ja kupować gdzie indziej tzn. w Rosji - następny efekt ceny ropy Ural wzrosły powyżej cen ropy WTI i zrównują się z ceną ropy Brent. I tak USA nieopacznie zwiększyło dochody z sprzedaży ropy Rosji. A co do firm to popatrz na 10 największych firm świata 5 to producenci paliw.

Szach mat w jednym ruchu.
wtorek, 3 września 2019, 14:34

Dziwne ale czytajac twoje komentarze to jak bym słyszał rosjan? Gdzie sprzedadzą i za ile? Bo mi wychodzi ,że za każdym razem są stratni!!!

mc.
wtorek, 3 września 2019, 13:40

P.S. Tylko nie pisz że Rosjanie eksportują ropę do Chin. Eksportuję bo z góry dostali pieniądze na budowę ropociągu. Jak go spłacą Chińczycy ich nieźle zaskoczą - "mogą od nich kupić, ale na zupełnie innych zasadach". Czyli dokładne przeniesienie pomysły Putina dotyczącego Białorusi (Rosjanie sprzedają ropę i gaz po bardzo niskich cenach, ale przejmują ropociągi i gazociągi należące do Białorusi). Chińczycy przejmą udziały.

anda
piątek, 6 września 2019, 01:13

Zanim zaczniesz coś pisać to poczytaj. Cały twój ropociąg to ma 63 km na terenie Rosji a ponad 1000 km na terenie Chin. Pomyliłeś kontrakty dotyczące gazu z ropociągami. Gdzie faktycznie Chiny wybudowały gazociąg za swoje pieniądze na terytorium Rosji / Siła Syberii /w zamian za gaz. Ale cena za gaz to jest średnia europejska czyli dobra coś ok. 350 dol. Na końcu ropociągu ma być rafineria w 60 % rosyjska. Rosja nie chcąc się uzależniać od Chin ropociąg położyła wzdłuż granicy do portu nad morzem a ropę wysyłała do Chin koleją jak sie warunki zmieniły - Chiny zrozumiały, że USA mogą zablokować transport morski ropy z Iranu i AS to przystały na warunki rosyjskie i mamy dwa ropociągi 30 mln ton ropy rocznie, nie licząc koleją i nagle Rosja urosła na pierwszego dostawcę ropy do Chin, ponadto rozbudowuje terminale naftowe , ropociągi na eksport do Korei Płd. i Japonii. A ponadto rejon Morza Ochockiego, basen Leny jest prawdopodobnie bogatszy w ropę niż BW .

mc.
wtorek, 3 września 2019, 13:34

Żyj dalej złudzeniami. Rosyjska ropa jest kiepskiej jakości. Mają nawet problem z blendowaniem ropy, bo mają za mało ropy o dobrych właściwościach, a za dużo mocno zasiarczonej. Sprzedają ją nam, Białorusi i rafineriom w dawnym NRD, Schwedt - należy do Rosjan i Leuna. NIKT INNY JEJ NIE CHCE. Rosję może "wykończyć" jedna decyzja Prezydenta USA - obniżamy cenę baryłki ropy do 20 USD. To że Amerykanie tego nie robią to tylko dlatego że boją się załamania Rosji, oraz oczywiście dbają o swoich producentów ropy. A co będzie jak zapotrzebowanie na ropę zacznie maleć ? Najniższe koszty wydobycia mają kraje arabskie, Rosja musiałaby dopłacać do wydobycia. I co wtedy ?

anda
piątek, 6 września 2019, 00:37

masz rację żyj dalej złudzeniami. Tak USA może wykończyć ceną 20 dolarów ale swój przemysł łupkowy nie Rosjan, a o jakości rosyjskiej ropy to sobie lepiej poczytaj a nie wypisuj głupot. Wisz że coś dzwoni ale nie wiesz w którym kościele. A na 4.09. znowu Ural jest droższy od WTI nie wiesz przypadkiem dlaczego? Przemysł chemiczny potrzebuje ropy ciężkiej nawet mocno zasiarczonej bo z takiej ropy łatwiej wytwarzać produkty chemiczne. A ponadto eksport ropy maleje ale z wrasta eksport produktów ropopochodnych czyli benzyn, ojeju napędowego. A ty wierzysz że zapotrzebowanie na ropę będzie maleć? A co do kosztów wydobycia to się nie martw poradzą sobie

SimonTemplar
niedziela, 1 września 2019, 12:11

Rosjanie nie są nastawieni wrogo. Ale masz rację, że nie chcą dopuścić do wzrostu potencjału militarnego i gospodarczego Polski. Dlatego nawet na tym portalu znajdziesz opinie, że Polsce nie są potrzebne okręty podwodne, nowe czołgi, nowa amunicja, rakiety manewrujące, tarcza antyrakietowa itp. Wg nich Polska powinna remontować stare T72 i kupować części od Rosji.

suawek
poniedziałek, 2 września 2019, 13:17

Jeżeli "nie chcą dopuścić" do wzrostu naszego potencjału, to SĄ nastawieni wrogo.

Pavel
piątek, 30 sierpnia 2019, 12:08

Gazprom stwierdził już, że polska taryfa tranzytowa nie powinna znacznie różnić się od cen tranzytu dla NS i NS2.

greg
piątek, 30 sierpnia 2019, 10:04

niech Rosja płaci Polsce przynajmniej tyle ile płaci Ukrainie

dss
piątek, 30 sierpnia 2019, 09:59

Czas sie od nich odciac definitywnie i raz na zawsze! Dosc wyzyskali nasz kraj. sa alternatywne zrodla gazu, to oni sie maja starac o dostep na nasz rynek.

Urko
piątek, 30 sierpnia 2019, 01:15

Jest konkurencja i to bardzo dobrze. Warto pamiętać, że możemy nie kupować rosyjskiego gazu, ale rosyjski gaz, a najlepiej tani rosyjski gaz na europejskim rynku jest dla nas bardzo ważny. W kontrakcie na zakup amerykańskiego LNG cena została powiązana z tą jaka obowiązuje w Europie. To bardzo dobrze, bo zabezpiecza nas przed sytuacją, gdyby np. warunki w USA się zmieniły albo, europejskie ceny miały by z jakiegoś powodu znacząco spaść. W końcu przy dwudziestoletnim kontrakcie mogą się zdarzyć różne rzeczy. W każdym razie, konkurencja i niskie ceny w Europie są w naszym interesie. Bez względu na to, gdzie będziemy kupować. Musimy tylko pamiętać, by przy jakimś kolejnym zakupie nie dać się "wkręcić" tak jak kiedyś z Gazpromem. który upierał się przy indeksacji cen gazu względem ropy naftowej. Ale wszystko się zmienia. Od 2016 roku już na swoim lokalnym rynku poczuł na plecach cień konkurencji. A wszystko to za sprawą "głupiego" pomysłu z LNG

Tadziu
czwartek, 29 sierpnia 2019, 20:08

Podnosić mocno ceny za tranzyt w sytuacji gdy NS działa a NS2 jest intensywnie budowany jest bardzo ryzykownym posunięciem ponieważ Gazprom może się nie zgodzić i zostaniemy na lodzie.

r4f4l
sobota, 31 sierpnia 2019, 13:45

Tylko co mamy do stracenia? Te minimalne w stosunku do wykonanej usługi zyski. Zresztą wydaje mi się że w przypadku braku tranzytu przez Ukrainę, NS mogą nie starczyć i ja bym zagrał tą kartą. Tymbardziej że do uruchomienia NS2 trochę czasu potrzeba.

grik1
piątek, 30 sierpnia 2019, 18:00

To może niech zamiast płacić nam za darmo im to oddać? To nawet nie ma co dyskutować. A straszenie nas powinno skutkować komentarzem: Zastanawiamy się nad dalszym sensem istnienia tego rurociągu.

Szach mat w jednym ruchu.
piątek, 30 sierpnia 2019, 12:34

Zmienił się układ sił. Hunowie przez te wszystkie lata przyzwyczjili się ,że robili z nami kokosowe interesy. To już nie wróci!!

MacGawer
piątek, 30 sierpnia 2019, 11:09

Tak się składa, że po uruchomieniu NS2 przesył Jamałem stanie się dla Rosji kluczowy. Przy obecnym zapotrzebowaniu na gaz w Europie i odcięciu transferu via Ukraina nie bedą mieli żadnej alternatywy. Gdyby z powodu zbyt wysokich cen obrazili się na Polskę musieliby przeprosić się z Ukrainą. W dodatku zatrzymanie tranzytu via Jamał uderzyłoby w dochody Białorusi. Łukaszenka ma dosyć problemów z "manewrami podatkowymi", brudną ropą i innymi bijącymi ich po kieszeni by łyknąć kolejne cięcia. Zbiesiłby się i plany utworzenia ZBiR diabli wezmą. Rosjanie uwielbiają bajki opowiadane w ich TV o "przyjaciołach" z tego lub innego państwa. Utrata tak bliskiego i wiernego przyjaciela mogłaby zmienić scenę polityczną FR równie szybko i niespodziewanie jak "zastąpienie" Chruszczowa Breżniewem. Nie ma co sie zastanawiać i cisnąć tak mocno jak to możliwe. Stawki za tranzyt niższe od średniej Europejskiej uznam za porażkę, spokojnie można celować w okolice maksymalnych. A że straszą droższym gazem? Dobre sobie, mamy niezłą dywersfikację i możemy do tego szybko dorzucić jeden lub dwa pływajace gazoporty.

Wania
piątek, 30 sierpnia 2019, 08:44

I tak nie zarabiamy na tym. A awaria lub uszkodzenie ns2 spowoduje wstrzymanie dostaw z rosji do niemiec od polnocy.

piotr
piątek, 30 sierpnia 2019, 01:23

budują NS2 nie dlatego że podniesiemy ceny za tranzyt ale dlatego że zapotrzebowanie.wzrośnie kilkakrotnie po planach Berlina ws gazowania węgla

Tweets Energetyka24