Gazem i atomem. USA i Rosja walczą o geopolityczne wpływy, Polska polem bitwy [ANALIZA]

25 marca 2020, 09:40
840_472_matched__pc7hjc_TRUMPPUT
Fot. Kremlin.ru

USA i Rosją rozpoczęły rywalizację na światowych rynkach energetycznych, którą szczególnie uwidocznił kryzys związany z koronawirusem. Jednym z miejsc, gdzie Waszyngton i Moskwa ścierają się najzacieklej jest Polska.

Czerwiec 2017 rok, Świnoujście. Do nowo wybudowanego Terminala LNG wpływa właśnie pierwsza – na razie spotowa - dostawa amerykańskiego LNG dla Polski. Dla Warszawy jest to symbol przewektorowania kierunku dostaw tego kluczowego surowca ze wschodu na południe. Kraj, który jeszcze do niedawna znajdował się w całkowitym uzależnieniu od importu gazu z Rosji, teraz snuje śmiałe plany budowy hubu i odsprzedaży błękitnego paliwa z USA, Kataru czy Norwegii swoim sąsiadom.

Czerwiec 2019, Waszyngton. Prezydent Andrzej Duda rozmawia w Białym Domu z Donaldem Trumpem. Jednym z tematów jest energetyka jądrowa, o której Polska rozmawia z USA już od dłuższego czasu. Stany Zjednoczone wyrastają na kluczowego partnera w realizacji polskiego projektu atomowego, a ewentualne powstanie w Europie elektrowni z amerykańską technologią byłoby klinem wbitym między rosyjskie siłownie jądrowe budowane w białoruskim Ostrowcu czy węgierskim Paksu.

Marzec 2020, Kijów. Ukraiński wiceminister energetyki i ochrony środowiska Konstanty Czyżyk wyznaje w wywiadzie, że doszło do zawarcia porozumienia z Amerykanami w sprawie dostaw LNG z USA na Ukrainę, które miałyby być realizowane przez Polskę. Mowa o niebagatelnych wolumenach rzędu 6-8 mld m3 rocznie. Takie transakcje pozbawiłyby Rosjan zauważalnej części europejskiego gazowego tortu. Tę ukraińską i tak już stracili – Kijów od 2015 roku nie kupuje bowiem błękitnego paliwa bezpośrednio od Gazpromu, sprowadzając gaz z rynków europejskich. To również rosyjski surowiec, ale przynajmniej cenę dyktuje giełda, a nie Kreml.

Wielka Gra

Wszystkie te wydarzenia to część szerszej gry o wpływy, jaką toczą ze sobą Stany Zjednoczone i Rosja. Jednym z kluczowych państw dla tej walki jest Polska. Choć Waszyngton i Moskwa rywalizują ze sobą od dekad, to teraz – po raz pierwszy w historii – ścierają się tak bezpośrednio także na rynkach energetycznych.

Wystarczy spojrzeć na mapę Europy, by jasno dostrzec to, co już dawno wypatrzyli Amerykanie – Rosja rozpościera nad Starym Kontynentem coraz szersze i mocniejsze energetyczne macki. Pomaga jej w tym szereg państw europejskich z Niemcami na czele. To właśnie upór polityczny Berlina umożliwił Moskwie powstanie magistrali Nord Stream oraz budowę bliźniaczego gazociągu Nord Stream 2 (który wpadł teraz w poważne tarapaty związane z amerykańskimi sankcjami) i to pomimo rozpętanej przez Kreml wojny na wschodzie Ukrainy. Z kolei od południa Europę oplótł gazociąg Turk Stream, oddany do użytku w styczniu 2020 roku. Rosja już teraz dostarcza do Unii Europejskiej tak dużo błękitnego paliwa, że w oficjalnych statystykach Eurostatu jakiś urzędnik zadecydował o rozbiciu tabeli dostawców gazu do UE pod kątem punktów wejścia do europejskiego systemu gazowego. I tak Eurostat wskazuje, że jednym z dostarczycieli tego surowca jest… Białoruś, choć ta żadnych istotnych złóż gazu nie posiada.

Nie lepiej sytuacja ma się na rynku naftowym, zwłaszcza na obszarze Europy Środkowej. Tu wpływy Rosji są zakorzenione technologicznie – rafinerie w Polsce czy na Białorusi są bowiem przystosowane do przerobu ropy rosyjskiej. Surowiec z innych źródeł, a więc o innym składzie chemicznym, musi być dostosowywany, czyli np. mieszany z ropą z Rosji.

Ale gaz i ropa to nie jedyne narzędzia energetycznych wpływów Kremla.  Rosyjski państwowy koncern jądrowy Rosatom już dawno bowiem dorównał mocą Gazpromowi i Rosnieftowi. Ten zatrudniający ćwierć miliona ludzi gigant wyrasta na kluczowego dostawcę technologii jądrowych na świecie – Rosja od 1999 roku sprzedała ich za granicę więcej niż USA, Chiny, Francja i Japonia razem wzięte. 

Moskwa od dawna umiejętnie gra swymi surowcami oraz technologiami energetycznymi w polityczną grę, będąc w pełni świadoma ich politycznego ciężaru. Po raz pierwszy

Miliard w rozumie

Dotychczas działania USA skupiały się na blokowaniu kroków rosyjskich. Tak było podczas budowy Gazociągu Jamalskiego, Nord Stream oraz Nord Stream 2. Jednakże obecnie Waszyngton ma instrumenty i wolę do bezpośredniego konkurowania z Moskwą na płaszczyźnie energetycznej, będącej jednym z fundamentów horyzontu geopolitycznego. Stany wiedzą, że Rosja od prawie 30 lat skrzętnie realizuje w Europie swą politykę ukutą w tzw. Doktrynę Falina-Kwicińskiego, która głosi, że wycofująca się po rozpadzie Związku Sowieckiego Armia Czerwona ma zostać zastąpiona sieciami połączeń energetycznych, głównie gazowych i naftowych. Jednakże dzięki zdobyczom tzw. łupkowej rewolucji, która pozwoliła amerykańskim spółkom wydobywać bardzo duże ilości bardzo taniej ropy i gazu, USA mogą zastępować Rosję w roli dostarczyciela surowców, pozbawiając Kreml tej istotnej dźwigni nacisku.

Na tym tle widać szczególną rolę Polski, która jawi się dla USA jako ważny sojusznik do gry w Europie. Nie tylko jest ona proamerykańskm (co wcale nie jest regułą na Starym Kontynencie), względnie dużym krajem, należącym do NATO i UE, ale też leży w newralgicznym miejscu, czyniącym ją doskonałą lokalizacją dla hubów – komunikacyjnego czy energetycznego – oraz tras przesyłowych. To właśnie te atuty wywindowały Warszawę do roli lidera tzw. Inicjatywy Trójmorza, czyli porozumienia państw Europy Środkowej, którego fundamentem jest wspólny rynek gazu, otwarty na dostawy LNG m.in. ze Stanów Zjednoczonych.

Takie podejście wpasowuje się doskonale w politykę Donalda Trumpa, który z jednej strony chce robić ze swoimi partnerami lukratywne deale, a z drugiej – wzmacniać wpływy geopolityczne Stanów Zjednoczonych, tworząc nowe i wzmacniając obecne istniejące strategiczne amerykańskie przyczółki na całym świecie. Dzięki rewolucji łupkowej, która uczyniła z USA potentata eksportowego na rynku ropy i gazu Ameryka może zaoferować swoim partnerom surowce konkurencyjne cenowo względem tych z Rosji (wynika to m.in. stąd, że Moskwa przez lata narzucała swoim odbiorcom ceny, windując je bez skrępowania, przez co Polacy płacili za rosyjski gaz więcej niż Niemcy). Również ekspansja w zakresie energetyki jądrowej jest w interesie i planach administracji Trumpa, która chce podnieść z kolan amerykański przemysł atomowy, będący – z racji wykorzystania reaktorów m.in. do zasilania okrętów US Navy – strategiczną gałęzią gospodarki Stanów Zjednoczonych.

Zamiary te wpasowują się w plany Polski oraz wielu państw regionu, które chcą zabezpieczyć się od wpływów polityki rosyjskiego dostawcy węglowodorów i jednocześnie zacieśnić swoje relacje z Ameryką, która chce wrócić do Europy po fatalnym resecie z czasów prezydentury Baracka Obamy.

Koło fortuny

Działania te nie pozostają oczywiście niezauważone przez Moskwę. Ta jednak wpadła w dość poważne tarapaty, m.in. wskutek działań USA.

Rosja zajmując Krym praktycznie bezpowrotnie straciła Ukrainę oraz postawiła w stan gotowości szereg państw regionu (Polskę, kraje bałtyckie), które przeraziły się nieprzewidywalnej rosyjskiej agresji, a widząc bierność najsilniejszego kraju UE (Niemiec) zwróciły się o pomoc i wsparcie do naturalnego NATO-wskiego protektora, czyli USA. Rosyjska gospodarka ucierpiała też wskutek amerykańskiej łupkowej rewolucji, która rzuciła na rynek duże ilości ropy i gazu. Ameryka zadała też Rosjanom cios blokując skutecznie budowę Nord Stream 2, co zniweczyło plany Kremla względem Ukrainy. Moskwa niechętnie patrzy też na transporty amerykańskiego LNG do Europy (to przecież podebranie rynku, który Rosja uważała za swoją strefę wpływów), co owocuje m.in. dużą ilością dezinformacji i manipulacji dotyczącej tychże dostaw.

USA chcą konkurować z Rosją także na polu atomu – ale tym razem cywilnego. Waszyngton już jakiś czas temu odblokował swój przemysł jądrowy do inwestycji zagranicznych i wszedł w rozmowy np. z Polską czy Arabią Saudyjską. Co więcej, według raportu Center for Strategic and International Studies, Ameryka musi jeszcze bardziej uelastycznić swoje podejście do atomu, by zapewnić sobie strategiczną pozycję na świecie w tym segmencie, czyli de facto być gotową na konkurencję ze strony Rosjan budujących reaktory nie tylko w Europie, ale też i w Afryce.

Nie jest również tajemnicą, że Stany zamierzają wykorzystać również swój potencjał naftowy. Widać to było szczególnie podczas wizyty Sekretarza Stanu USA Mike’a Pompeo w Mińsku, który powiedział tam, że Ameryka jest gotowa zaspokoić 100% białoruskiego zapotrzebowania na ropę. Wypowiedź ta ma na razie rolę sygnału, lecz jest to sygnał wskazujący pewien kierunek, wysłany bezpośrednio do Rosji, czyli kraju, który używa ropy do nacisku na Białoruś w kwestii głębszej inkorporacji państwa Aleksandra Łukaszenki.

Ameryka – widząc, jak Rosja stawia na mapie Europy kolejne energetyczne „flagi” – musi zacząć aktywniej grać na tym polu, jeśli chce uniknąć przespania ostatnich szans na zagospodarowanie wolnych przestrzeni. Kraje takie jak Polska, chcące zabezpieczyć się przed wpływami Moskwy, mogą z tych tendencji wymiernie skorzystać. Obecny moment pewnej zadyszki Rosjan może być szansą na zintensyfikowanie działań w tej kwestii.

KomentarzeLiczba komentarzy: 45
Niuniu
piątek, 10 kwietnia 2020, 20:58

Jaka konkurencja? Polska już jednoznacznie wielokrotnie oświadczyła, że od Rosji nic nie chce kupować bez względu na warunki. Elektrowni Jądrowej tym bardziej. Arabia Saudyjska tez nic od Rosji nie kupi. Przynajmniej nic ważnego. Polska, AS i wiele innych Państw to amerykańskie podwórko na które USA nie wpuści nie tylko Rosji ale również innych oferentów. Po to mocarstwa budują strefy wpływu. O te strefy idzie zażarta walko często przyjmująca dosłowne znaczenie. Obecnie Rosja i USA raczej nie wyrywają sobie Państw będących pod dominacja strony przeciwnej. Spór koncentruje się nad tymi którzy są jeszcze jako tako niezależni. To o te Państwa w pierwszej kolejności toczy się walka. Polska jest na 100% związana z USA - delikatnie mówiąc. I Rosjanie o tym świetnie wiedzą. Ich wysiłek nie idzie w kierunku wyrwania Nas z amerykańskich wpływów. bo to nie ma szans powodzenia. Dla Nich ważne jest obniżanie Naszego wpływu na inne Państwa Europy i tyle. Kolego - po trzecie sankcję? Skąd Ci wpadło do głowy, że Polacy wyprzedzają Grecję? Pan Premier tak powiedział i ty w to uwierzyłeś? Polska niestety nadal ma niższe PKB na osobę od Grecji ale również od Czech i Słowacji. Do tego jesteśmy mocno zadłużeni, nie posiadamy rezerw, nie spełniamy kryteriów przyjęcia Euro, Nasz budżet równoważy się tylko na papierze a Nasza gospodarka jest wyjątkowo silnie uzależniona od europejskiej koniunktury. Tzw. obcy kapitał jest dominujący w Naszym kraju. A polacy nadal są jedną z najtańszych sił roboczych w UE. Do tego żenująco niskie nakłady na naukę i służbę zdrowia.

I tak sami umacniamy naszą biedę i zacofanie
sobota, 28 marca 2020, 12:07

Ponieważ porównanie zamożności Polaków i Rosja wciąż wraca, to podajmy fakty. Majątkiem powyżej 1 miliona dolarów dysponuje obecnie 246.000 Rosjan i 116.000 Polaków. W przedziale majątku od 100.000 dol. do 1 miliona są 2,97 miliona Rosjan i 3,2 miliona Polaków. Od 10.000 do 100.000 dolarów ma majątek nieco ponad 20 milionów Rosjan i 24 miliony Polaków. Natomiast poniżej 10.000 dolarów ma majątek nieco ponad 88 milionów Rosjan i 10,4 miliony Polaków. Można to ująć też tak: majątkiem powyżej 10.000 dolarów dysponują nieco ponad 23 miliony Rosjan i nieco ponad 27 milionów Polaków. Dane za 2019r. dla Rosji wg portalu Statista, a dla Polski badania banku Credit Suisse cytowane w "Credit Suisse: 10 proc. najbogatszych w Polsce ma ponad połowę całego majątku Polaków" portalu Money oraz w "Mimo wzrostu poziomu bogactwa, co trzeci Polak ma majątek mniejszy niż 40 tys. zł" portalu 300gospodarka. Warto pamiętać, że zamożność Rosjan byłaby może nawet dwa razy większa, gdyby nie finansowali swych badań kosmicznych wydając na nie ok. 4 miliardy dol. rocznie. Miejsce w pierwszej setce uniwersytetów świata kosztuje Rosjan ok. 41 miliardów dolarów rocznie, a my skąpiąc na naukę (ok. 4 mld. dol.) zadowalamy się miejscami w czwartej setce. Bogactwa naturalne Rosjan ocenia się na ponad 75 bilionów dolarów. A atomowe okręty podwodne, wojska rakietowe itp.? Rosjanie mają na mieszkańca znacznie wyższy majątek wspólny niż Polacy, bo Rosjanie słusznie przewidują, że długofalowo doprowadzi on ich do wyższego majątku indywidualnego niż będą go za 10 lat mieć Polacy, którzy dostali od UE na czysto 164 mld. Euro plus 7,4 mld. Euro na epidemię. I tak, rosyjskie miasta powyżej 0,5 mln. mieszkańców jak Moskwa, Petersburg, Krasnodar, Nowosybirsk, Władywostok, Kazań, Jekaterineburg, Rostow, Czelabińsk, Perm, Kaliningrad, Tumeń, Soczi i inne są co najmniej równie bogate i piękne jak te 5 polskich miast powyżej 0,5 mln.

Wania
sobota, 11 kwietnia 2020, 02:40

Minimalne wynagrodzenie: Ukraina - 421 białoruskich rubli, Rosja - 412, Białoruś - 375, Polska - 1435, Litwa - 1429, Łotwa - 1012. Rosja mimo największych na świecie bogactw naturalnych jest już za Ukrainą. Przy krajach, które wyrwały się spod wpływów Rosji jest to przepaść. To obrazuje, jak Rosja okrada swoich wasali i jak dobrze wyrwać się spod ich dobrobytu.

HeHe
środa, 20 maja 2020, 00:22

To statystyka z "Kijowskiej Prawdy" czy z "Zerkało Tyżnia"? W Rosji mieszka i pracuje 3,5 miliona Ukraińców którzy wyjechali tam po drugim Majdanie i 1,5 miliona Ukraińców którzy wyjechali tam po pierwszym Majdanie. Powodem jest to, że w Rosji zarabiają 3-4 razy więcej niż na Ukrainie.

po trzecie sankcje
czwartek, 9 kwietnia 2020, 18:09

Popatrz na strukturę eksportu - surowce, surowce i surowce. U nas jest to dużo bardziej zróżnicowane. Gospodarka elastycznie reaguje na zmieniające się trendy i piętrzące się trudności. Czy jesteśmy krajem bogatym? Jeszcze nie, ale powoli morderczą pracą zaczynamy wyprzedzać Portugalię, Grecję i zmniejszamy dystans do Hiszpanii i Włoch. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że tzw. PIGS maja 11-20% udziału sektora turystycznego w gospodarce, a turystyka w związku z epidemią siądzie zapewne na dwa lata. Poza tym PIGS mają wysokie zadłużenie i EURO co w czasach kryzysu zmniejsza ich zakres manewru gospodarczego. Dziś Polska uwolniona z braku możliwości rozwoju, robi to co państwa Zachodu robiły od 1945 roku: buduje infrastrukturę, organizację nowoczesnego państwa etc. W PL jest dzisiaj dużo ludzi z UA i nieco z BY. Wszyscy oni mniej lub bardziej dają do zrozumienia, że życzyliby sobie, żeby ich państwa były tak zorganizowane jak PL. Z resztą ten rozwój dotyczy wszystkich państw regionu od Estonii do Węgier. I jeszcze jedno: w PL mamy 7 dużych aglomeracji: Wawa, Kraków, G. Śląsk, Trójmiasto, Łódź, Wrocław, Poznań i kolejnych 5 mniejszych: Szczecin, Bydgoszcz - Toruń, Lublin, Białystok i Rzeszów.

po trzecie sankcje
czwartek, 9 kwietnia 2020, 15:59

Chłopie - ty chyba nigdy w Polsce nie byłeś, skoro porównujesz poziom Polski i Rosji. Oczywiście, że Moskwa, Petersburg i kilka innych robią wrażenie - to wielkie aglomeracje są. Ale prowincja nie ma nawet schludnych dróg czy znośnych szpitali. U nas w PL też daleko do Czech czy Niemiec, ale praktycznie każde miasto powyżej 200 000 mieszkańców ma dostęp do nowoczesnej i stale ulepszanej infrastruktury drogowej i kolejowej. Mamy mniejszą korupcję i większą praworządność, oraz tradycje demokratycznego państwa prawa sięgające wielu wieków wstecz. U nas nie da się przewidzieć wyniku wyborów na rok przed jak w FR. Nawet przytoczone dane pokazują, że u nas dużo większy % społeczeństwa korzysta z wolności ekonomicznej i względnego dobrobytu ekonomicznego. U Was jest niewyobrażalnie bogata, wąska elita i nie ma tzw. środka. To nie pozwala krajowi się rozwijać.

nic nie jest wieczne
wtorek, 31 marca 2020, 00:56

Przy potencjale naszego szanownego sąsiada (50 razy większa powierzchnia, ogrom zasobów, sporo ludności) to, rzekłbym, porównanie nieco bez celu i niezbyt triumfujące. Szanowny sąsiad tradycyjnie nie wykorzystuje tego, co ma, a od tyłu ma Chiny. Może czas nieco zweryfikować poglądy...

poniedziałek, 30 marca 2020, 01:26

Dziwne są te wasze porównania drodzy Rosjanie. Zważywszy na wasz potencjał i zasoby powinniście zestawiać się raczej że Stanami, ChRL, Indiami czy Brazylia, a nie z krajem z niższej ligi jakim jednak jest PL. Ale nie, wy jednak wolicie leczyć kompleksy wmawiajac sobie, że choć u was jest jak zwykle marnie, to może ci obok są chociaż w niektórych elementach podobni. Zawsze jednak byliście i będziecie mistrzami w dwóch rzeczach: marnowania potencjału i okradaniu wszystkich dookoła. A no i siebie samych również.

Szach mat w jednym ruchu
sobota, 28 marca 2020, 21:49

W dalszym ciągu nie rozumiem dlaczego używasz formy my Polacy? Tudzież u nas w Polsce? A atomowe okręty podwodne,wojska rakietowe? Zapomniałeś dodać ilość czołgów? Co to ma wspólnego z zamożnością? Podobnie jak z inteligencją inteligentnych inaczej. Wystarczy porównać średnią pensję z cenami dodać inwestycje strukturalne plus samorządowe! I jest pełny obraz ! Nawet Hawana jakoś wygląda {centrum} podobnie jest na wschodzie,ale wystarczy porównać prowincję drogi służbę zdrowia i jest przepaść! To delikatne określenie. Dwa lata temu byłem nad Bajkałem. Nie w jakimś hotelu tylko u ludzi zwykłych ludzi! Szok jak tak można żyć w 21w? Takiej bidy to nawet u nas za komuny nie było! Ba polecam karelię kurgopol wytegrę drogi to średniowiecze. Rozumiem taka praca ,ale staraj się bardziej. Bo przy takich cenach ropy będą cięcia. Wkrótce i sam rozumiesz?

Ellocopolaco
czwartek, 2 kwietnia 2020, 16:00

W dalszym ciągu nie rozumiem dlaczego używasz formy my Polacy" wy na Ukrainie musicie się nauczyć jeszcze wiele rzeczy, aby zrozumieć, co się w Polsce dzieje

szach mat w jednym ruchu
czwartek, 2 kwietnia 2020, 16:21

Czyli jeśli dobrze rozumiem to teraz jestem ukraińcem?Wiem,że dla ciebie to może być trudne do zrozumienia ! W końcu już nawiązałem do waszej legendarnej moskiewskiej inteligencji! Staraj się bardziej. Dasz radę.

szach mat w jednym ruchu
piątek, 27 marca 2020, 14:01

Już jestem kiepski cieszysz się? Bo nysa raczej tak! Jeszcze dochodzę do siebie po kom.komentatora! O potędze bantustanu na wschodzie. A szczególnie salwy śmiechu wzbudził na wyjeździe w Karpaczu argument o ilości pasów na autostradzie. Podobnie mistrzowski argument o holownikach atomowych! Majstersztyk to argument o moście na krym! Chłopaki proszę o więcej w ten trudny czas! ŚMIECH TO ZDROWIE! Komentator czy jak ci tam nie daj się prosić!

фейл
piątek, 27 marca 2020, 08:20

. "Jednym z miejsc, w których Waszyngton i Moskwa spotykają się najbliżej, jest Polska". O polskie jabłka toczy się walka

Tomek
czwartek, 26 marca 2020, 13:58

Zobaczycie, jeśli USA w perspektywie czasu przejmie energetycznie Białoruś to mam nadzieję, że Pan Putin będzie jeszcze żył jak wojska NATO będą stały pod Smoleńskiem (oczywiście w bazach). Obywatele państw takich jak Białoruś i Ukraina będą musieli stanąć prze wyborem. Czy żyć tak jak na zachodzie czy tak jak na wschodzie. Jednym z koszmarów Rosji są miliony Białorusinów i Ukrainców którzy jeżdżą do pracy na zachodzie i później opowiadają jak tam jest, zamieszczają informację w mediach społecznościowych. Filmy, zdjęcia, relację itp... Patrząc z perspektywy czasu Rosjanie po upadku ZSRR są w ciągłym odwrocie. Mimo kilku miejsc gdzie starają się interweniować, odzyskiwać strefy wpływów (Syria, Wenezuela, Krym) cały czas tracą kolejne miejsca. Zarówno politycznie jak i ekonomicznie: Polska, Ukraina, Gruzja, Kuba, Wietnam. Nawet tzw. sojusz Chińsko-Rosyjski nie jest niczym pewnym.

Eryk
czwartek, 26 marca 2020, 13:43

Era bardzo niskich cen, powiedzmy mniej niż 40 USD za baryłkę, jaka istnieje obecnie, przyniosłaby nowe negatywy, być może nawet bardziej niepokojące. Jak co? To oczywiście spekulacje, ale mogłem sobie wyobrazić następujące trendy: Znaczące szkody gospodarcze w krajach wydobywających ropę poza OPEC i Rosją, w tym w Argentynie, Brazylii, Gujanie, Wybrzeżu Kości Słoniowej, Malezji, Indonezji, Azerbejdżanie, Kazachstanie. Poważne zakłócenia gospodarcze i prawdopodobnie społeczne w krajach o słabych demokracjach, takich jak Irak, Algieria, Nigeria, Gabon. Irak jest szczególnym zmartwieniem, biorąc pod uwagę jego częściowe powstanie z wojny i rebelii. Bankructwa, bezrobocie, rozkład obszarów wiejskich, zwiększone używanie narkotyków, „śmierć z rozpaczy” prawdopodobnie w stanach USA, w których boom naftowy jest aktywny, takich jak między innymi Teksas, Nowy Meksyk, Utah, Kolorado, Dakota Północna, Alaska, Ohio. Ultra tanie paliwa węglowe mogą odwrócić uwagę opinii publicznej i zachęty producentów pojazdów od wyższej oszczędności paliwa i wydajności, w tym zastosowań innych niż transportowe. Tanie paliwo może stać się przeszkodą w transporcie całkowicie elektrycznym, który jest obecnie w krytycznym okresie, ponieważ do 2025 r. Najwięksi producenci samochodów i ciężarówek produkują pełne linie pojazdów elektrycznych . Znaczny spadek wartości tworzyw sztucznych nadających się do recyklingu, ponieważ wytwarzanie nowych tworzyw staje się tańsze niż koszty recyklingu. Jeszcze większe znaczenie dla polityki rządu dla przyspieszenia działań na rzecz obniżenia emisji, a zatem dla polityki, która jeszcze nie okazała się wiarygodna w tej dziedzinie. Niska cena ropy może stać się szczególnie atrakcyjna dla krajów słabiej rozwiniętych (transport, wytwarzanie energii, ogrzewanie), które przechodzą obecnie modernizację energetyczną i nie mają dochodów.

Ciekawy
czwartek, 26 marca 2020, 13:16

Tylu tu znawców wydobycia węglowodorów. Może ktoś odpowie czy nasze źródła pozyskania węglowodorów są opłacalne , w końcu wszyscy wiedzą o źródłach Rosyjskich , Arabskich i Amerykańskich , a jaka jest wiedza o naszych. W końcu z tych źródeł jest powyżej 1/3 naszych potrzeb. Skąd będą ewentualne dopłaty?

Jurek
czwartek, 26 marca 2020, 09:02

Oczękuje wysypu ruskich trolli pod tym artykułem :). Nie zapominajmy o jednym istotnym fakcie w tej geopolitycznej układance. Polska zaistniała na mapach po I wś dzięki głosowi USA. To pokazuje kto jest naszym przyjacielem. A Rosji już "dziękujemy" za "czerwoną zarazę", za Stalina , który stworzył maszynę śmierci dla 100 mln ludzi, za psychopatów Lenina i Marksa, "dziękujemy" za Gułagi, za zsyłki na Sybir, za Katyń. Dziękujemy za wielki głód na Ukrainie wywołany pod kuratelom Rosji. Rosji dziękujemy za uwagę czas na świat bardziej cywilizowany i z mniejszą iloscią psychopatów.

I tak sami umacniamy naszą biedę i zacofanie
sobota, 28 marca 2020, 10:31

do Jurek "Polska zaistniała na mapach po I wś dzięki głosowi USA." - aby zaszkodzić osłabionym Wojną i rewolucją Niemcom i Rosji wetknięto między nie Polskę. USA doszły jednak do wniosku, że to był zły pomysł i dogadały się z ZSRR i Stalinem, że po II Wojnie Sw. przekażą mu Polskę, aby mógł ją dołączyć do obszaru "czerwonej zarazy"i "maszyny śmierci psychopatów Lenina i Marksa". Dlatego np. Niemcy mogli tak krwawo zdławić Powstanie Warszawskie - USA odczekały do końca Powstania z ogłoszeniem, że Powstańcy są alianckimi żołnierzami i jako tacy muszą być traktowani tak, jak Niemc chcą traktowania dla własnych żołnierzy w niewoli. Stąd te filmy pokazujące, jak Powstańcy oddają broń i bezpiecznie idą do niewoli, które przeczą pozornie wcześniejszym bestialstwom. USA odczekały też z lądowaniem samolotów i zrzutami dla Powstańców do końca Powstania i nie pozwoliły wspólnie z Anglią na przekazanie swych polskich żołnierzy do Powstania. To USA wybudowały Leninowi liczne fabryki i np. budynek Uniwersytetu Łomonosowa. USA zaistniały dzięki holocaustowi i kradzieży ziemi na ludziach zastanych w Ameryce, w Wojnie Domowej stosowały wobec swej białej ludności cywilnej Południa taktykę masowego mordu (zdaje się, że na taką skalę po raz pierwszy w historii). USA bardziej przejmują się życiem Rosjan, niż Polaków, bo unikają starć z żołnierzami Rosji, a nas posłały pod oszukańczym pozorem na śmierć do Iraku. Ciekawe skąd to przekonanie pionka poświęcanego na szachownicy, że gra nim jego "przyjaciel"?

hixol
czwartek, 26 marca 2020, 12:29

Dokładnie tak. Dobrze napisane. Rosja jest krajem obłudnym i zakłamanym, a na troli znajdzie się w końcu paragraf.

Kapustin
środa, 25 marca 2020, 18:19

Chyba nie gazem bo Nord stream 2 stoi

tyu
środa, 25 marca 2020, 18:12

Przyjemnie się to czyta! :)

I tak sami umacniamy naszą biedę i zacofanie
środa, 25 marca 2020, 16:00

Z artykułu: "Rosja rozpościera nad Starym Kontynentem coraz szersze i mocniejsze energetyczne macki. Pomaga jej w tym szereg państw europejskich z Niemcami na czele." - Rosja ma gaz i ropę, ale gdyby ich nie chciała eksportować, to odsądzana byłaby od czci i wiary, a Zachód obłożyłby ją sankcjami, by wymusić jej eksport gazu i ropy. Czy zachodnia UE jest uzależniona jakoś od Rosji poprzez import jej ropy i gazu? Oczywiście, że nie, wręcz przeciwnie, nawet gdyby Rosja miała pełny monopol, a nie ok. 30% rynku, w zach. UE, to nadal Rosja byłaby uzależniona od zach. UE, czyli od odbiorcy. Rynek nośników energii jest w zach. UE rynkiem odbiorcy, a nie producenta, jest rynkiem pozbawiony barier utrudniających wejście, a na takim rynku monopol nie jest prawdziwym monopolem, bo gdyby chciał coś wymuszać, to potrzeby odbiorców z łatwością zaspokoiliby konkurenci monopolisty skuszeni np. nieco wyższą ceną zbytu gazu i ropy. Rosja doskonale wie, że podnoszenie ceny, czy naciski na UE spowodują w UE wzrost nakładów na co raz wydajniejsze wiatraki, na mini-elektrownie wodne (są już tak małe, że można je używć nawet na rurach z wodą w mieszkaniu), na energię słoneczną itd. oraz na magazynowanie nadwyżek energii w zbiornikach wodnych oraz w zbiornikach z wodorem, albo po dodaniu dwutlenku wodoru CO2 z syntetycznym metanem. Do tego dostawy gazu i ropy z Bliskiego Wschodu i USA, przyspieszenie w zakresie elektrycznej motoryzacji itp. ______ Grupa senatorów USA opierając się na stosownej ustawie Kongresu USA nie tak dawno zażądała pisemnie od Trumpa, by wymusił na Polsce zapłacenie haraczu ok. 300 mld. Naturalną koleją rzeczy będzie zatem sankcja USA wobec Polski w zakresie technologii atomowych z USA, np. wstrzymanie dostaw paliwa do elektrowni atomowych, wstrzymanie części zamiennych itp. do czasu zapłacenia przez Polaczków nienależnych 300 mld. Toczą się spory, czy Czernobyl był efektem wybuchu walizkowej bomby atomowej pod jednym z reaktorów. Te spory są możliwe, ponieważ od strony technicznej byłoby to możliwe. W Polsce taki sabotaż mający na celu wyludnienie Polski, byłby pewny. Duda jest bardzo miernym prezydentem, prezydentury nie powinniśmy w ogóle mieć, bo ta dwuwładza nas bardzo dużo kosztuje i nie może niczego dać. Gdybyśmy wymienili linie energetyczne z czasów Gomułki i Gierka oraz obniżyli marnotrawstwo energii do poziomu zach UE, to zaoszczędzilibyśmy równowartość kilku średniej wielkości elektrowni atomowych. Tylko skończony dyletant i głupiec inwestuje w posiadanie więcej energii zamiast w uzyskanie efektywności energetycznej będącej podstawą przewagi konkurencyjnej zachodniej UE.

W samo południe
czwartek, 26 marca 2020, 14:10

Bieda i zacofanie to na wschodzie. Polska się zmienia. Powoli i z różnymi przygodami ale powoli w dobrym kierunku. Gdyby Rosja nie chciała eksportować ropy i gazu to świat by szukał innych źródeł surowców i mocno inwestował w technologię. W kwestii 300 mld o które w Stanach wołają niektórzy politycy. Analogicznie można spojrzeć na kwestię reparacji dla Polski od Niemiec. Często takie wypowiedzi padają na rzecz użytku dla własnego elektoratu politycznego. W dyplomacji bardzo ważne jest jakiej rangi osoby się wypowiadają. Inaczej traktuje się wypowiedzi posłów/senatorów a inaczej osób z kręgów rządowych. Popatrzcie, czasem wypowiada się jakiś wiceminister ale już minister nie. W każdym kraju są osoby odpowiedzialne za prowadzenie polityki zagranicznej (w Polsce: Premier, Prezydent i Minister Spraw Zagranicznych) to ich wypowiedzi należy słuchać z największą uwagą.

T7g
środa, 25 marca 2020, 23:41

Szkoda mi ciebie, żyjesz w strasznym kraju kolego. Lepiej zainteresujcie się koronawirusem...

mc.
środa, 25 marca 2020, 22:20

"...Polaczków..." - to słowo jednoznacznie pokazuje Twoją narodowość. A te Twoje bajki... zróbmy inny przykład. Kraj dostarczający ropę i gaz i mający opanowaną wschodnią Europę nazwijmy "Producentem Heroiny", kraj który stara się być głównym pośrednikiem w handlu właśnie tym gazem i ropą nazwijmy "dealerem", natomiast kraje odbierające właśnie ten gaz i ropę to "odbiorcy". A teraz pytanie: "Producent heroiny" i "dealer" działają na rzecz interesu "odbiorcy", czy dbają tylko o siebie i robią WSZYSTKO by nikt nie zmniejszył ich interesu ? Zabiją, spalą, pozwolą "gangsterom" na wszystko by interes trwał. To co opisałem, czym się różni od tego co dzieje się w Europie Zachodniej ? Tam "Producent" musi dawać bardzo dobrą cenę, bo jeśli nie odbiorca kupi gdzie indziej. A w Europie Wschodniej jest to NIEMOŻLIWE. Albo Gazprom, albo zimą marzniesz.

Tomasz33
środa, 25 marca 2020, 18:11

Stany Zjednoczone nie będą nakładać żadnych sankcji w kwestii budowy elektrownii bo to jest dla nich biznes. Bez sensu. Grupa kongresmenów pod silnym wpływem Izraela może tylko apelować, rządzi Trump i reszta rządu. Cicho o tej sprawie już od dawna. USA nie będą ponosić strat i możliwości zarobku żeby Izraelowi zrobić dobrze, na dodatek chcą oba kraje mieć blisko siebie. Jest tyle krajów które oferują technologią atomową że to żaden problem. W Polsce nie ma żadnej mniejszości np rosyjskiej i nasze służby nie są w żaden sposób spenetrowane, tak jak np Białoruskie, więc jakiś sabotaż to czysta teoria. Taka elektrownia była by dobrze zabezpieczona. Nie ma alternatyw dla atomu, ale trzeba oczywiście inwestować w odnawialne żródła ile się da.

I tak sami umacniamy naszą biedę i zacofanie
czwartek, 26 marca 2020, 16:59

Tomasz33 - 300 mld to czysty zysk większy niż zysk z trzech atomówek, ale o ile dla USA to tylko parę milionów zysku, to dla Polski zablokowanie amerykańskich atomówek, to zakłócenia w całej gospodarce, które mogą wysadzić rząd z siodła. Gdyby miał pan choć 1% racji, to ustawy kongresu i pisma senatorów w ogóle by nie było. Dla pana sabotaż w Polsce to "czysta teoria"? No, to kto nagrywał wiele godzin w siedzibie premiera Tuska? Polska nie jest nawet wstanie zapewnić bezpieczeństwa swemu prezydentowi, a służby mają tak spenetrowane mózgi, że dopuszczają załadowanie całej władzy państwa do jednego samolotu. Zabezpieczenie atomówek w Polsce byłoby zatem śmiechu warte - nic więcej. Cały świat odchodzi od atomu, a pan swoje: "Nie ma alternatyw dla atomu". Nie jestem głupawym kmiotkiem proszę pana.

Tomasz33
piątek, 27 marca 2020, 17:29

Jest tyle krajów które mogą dostarczyć technologię że to żaden problem. A ten rzekomy zysk to nie zysk dla USA , tylko Izraela jeśli już, ale to sprawa której nie ma obecnie na agendzie. List senatorów nie ma żadnej mocy. Ile było na świecie sabotaży w elktrowniach jądrowych? Zero? To czemu w Polsce w której żadna obca agentura negatywnie nastawiona do Polaków albo nie istnieje, albo ma bardzo nikłe możliwości działania, miała by coś zdziałać? Polska jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo swojemu prezydentowi, bo jak do tej pory nie było ani jednej próby zamachu. A Smoleńsku był wypadek, to chyba oczywiste. Polski premier, Prezydent i Marszałkowie latają osobno. Tylko Niemcy zgłaszali chęć odejścia od atomu, ale póki co dalej z nich korzystają. Reszta świata również, trzeba rozwijać technologię żeby było mniej odpadów i szybciej się rozkładały.

Tomasz33
czwartek, 26 marca 2020, 20:28

Jest tyle elektrowni atomowych na świecie i nigdy nie doszło do jakiegoś ataku czy sabotażu. Gdyby nie wpływowe lobby żydowskie w USA to tego listu senatorów by nie było, a ma on taką samą moc co podnoszenie kwestii reparacji wojennych od NIemiec dla Polski, czyli ostateczna decyzja i tak zależy od zainteresowanego. Nie wiadomo kto nagrywał premiera Tuska, i nie ma na to dowodów, mógłby to być równie dobrze ktoś z sympatyków innych partii a nie od razu obce służby. Polska jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo polskiemu Prezydentowi bo jak do tej pory nie było żadnej próby zamachu itp. a w Smoleńsku był wypadek, to oczywiste. I nie było tam całej władzy, wszyscy to wiedzą. Wyciągnięto wnioski i prezydent czy marszałkowie latają osobno. Premier również, ale nawet wcześniej nie latał z prezydentem jednym samolotem. Które kraje odchodzą od atomu? I tak, nie ma alternatywy bo energia wiatrowa, słoneczna, geotermalna czy elektrownie wodne mogą uzupełniać ale nie są wstanie szybko załatać dziury po węglu, ewentualnie po jakimś dłuższym czasie. Putin myślał że pomagając zbudować elektrownię na Białorusi będzie sprzedawał energię do Polski, się chyba przeliczył.

grand
środa, 25 marca 2020, 15:00

Ceny w Polsce mordują!!! Chodzi o to aby nie mordować cenami i mieć dostawce taniego w trosce o obywateli a nie jakieś polityczne gry. Proszę konkretnie podać ile płacimy Rosji i ile będzie kosztować gaz od Norwegi czy USA bo do tej pory mówi się jak to będzie dobrze kupić gaz na zachodzie a jak wiadomo ceny muszą być tam wyższe a ja za mordercze ceny nie zamierzam płacić ikomu.

wert
czwartek, 26 marca 2020, 01:33

Mordercze ceny płaciłeś latami. Sowietom. Kiedy Niemcy płacili 370 to my 480. angole wtedy mieli jeszcze taniej od Niemców. Przy okazji kontraktów z USA Naimski powiedział o cenie niższej o 1/4 od sowieckiego. Dokładnych cen nikt nie podaje bo to podobno tajemnica handlowa. faktem jest że przed kontraktem 30-o lecia POd egidą tuska broniła nas KE, taki był przewał

Zbigniew
środa, 25 marca 2020, 23:05

Tak jest, wiadomo że z dostawami ropy i gazu z Rosji to od dawna jedna granda! Zwłaszcza że wielka część tych dostaw pochodzi z przejętych siłą ukraińskich złóż na Morzu Czarnym, między Krymem a Odessą. To jedna wielka granda, zbójeckie działanie bandy Putina.

mc.
środa, 25 marca 2020, 22:22

Porównuj cenę (od Gazpromu) nie tę którą mamy teraz, ale tę sprzed 10 lat. Bo tylko wtedy widać różnicę, co by było gdybyśmy nie tworzyli nowych korytarzy dostaw. Gdyby ich nie było płacilibyśmy tak jak wtedy - najwięcej w Europie.

po trzecie sankcje
czwartek, 26 marca 2020, 11:49

Dokładnie. Przez lata doili nas cenami rzędu 130% ceny niemieckich, choć dużo bliżej i mniejsze opłaty tranzytowe. A teraz opowiadają jak to by chętnie dostarczali w cenach rynkowych lub nawet 5-7% poniżej. Problem drodzy Rosjanie polega na tym że nawet jak kupilibyśmy w cenie rynkowej to i tak wg. szacunków 25-30% ceny surowca idzie na rosyjską armię, więc z naszego punktu widzenia to żaden interes kupować od Was surowce nawet w rynkowych cenach, bo potem trzeba wydać kolejne 25-30% na zrównoważenie Waszych zbrojeń. Więc lepiej kupić w cenie rynkowej u sojusznika i wtedy zyski działają na naszą korzyść i nie musimy wydawać dodatkowych 25% na zbrojenia.

GB
środa, 25 marca 2020, 20:54

Mam dostęp do wszelkich umów gazowych i naftowych i ropa i gaz z Rosji nawet jakby kosztowała ZERO (do tego zasyfiona syfem) byłaby 3 razy droższa od norweskiej i amerykańskiej .

Nysa
środa, 25 marca 2020, 13:59

Tak, widać , że USA skutecznie wdeptują słabe kraje Europy Wschodnie w glebę. Mają potężną broń. Np Ukraina nie mówiąc już o Polsce mają gigantyczne zadłużenie w dolarach w amerykańskich bankach. Np zadłużenie Polski wobec Zachodu i USA jest tylko ułamkiem zadłużenia w czasach PRL. Ale chyba portal ten mój wpis ocenzuruje . Bo przecież USA sprzedaje Polsce i Ukrainie "wolność" a Donald Trump powiedział , że "kocha Polskę o Polaków".

Tomasz33
środa, 25 marca 2020, 18:16

Polski dług publiczny, jeśli o to ci chodzi, jest dużo niższy, niż wielu innych krajów europejskich i nie tylko. A Polska obecnie jest znacznie bogatsza niż w czasach PRL, więc to oczywiste że jest wyższy niż wtedy.

#fortune
środa, 25 marca 2020, 20:30

Sam jeden kontrakt na F-35 to 20 mld dolarów, dług zaciągnięty na 10 lat.

Davien
niedziela, 29 marca 2020, 11:56

No popatrz a za F-35 płacimy w Polsce 4,6mld usd wiec jak widac nawet polskiego nie znasz tylko przepisujesz co ci pod nos podetkna.

mc.
środa, 25 marca 2020, 22:32

W 1984 kupiliśmy 110 Su-22 (różnych wersji) - myślisz że dostaliśmy je za darmo ? Interesy z ZSRR były dla nas zabójcze. Wszyscy pamiętają że za ropę płaciliśmy "taniej". Tyle że to nieprawda - płaciliśmy średnią cenę z ostatnich 5 lat i co roku ta cena się zmieniała (była coraz wyższa). W dodatku rozliczaliśmy się w "rublach transferowych", gdzie 1 rubel wart był ok. 1 dolara lub 1 gram złota. I jeszcze dodatkowo, Rosjanie SAMI USTALALI ile były warte produkty które kupowali w krajach RWPG. To co kupowaliśmy w ZSRR pogrążyło nasz kraj na wiele dziesięcioleci - bo to był sposób Rosjan na podtrzymanie niewydolnej gospodarki ZSRR. Jak w powiedzeniu: "W ZSRR zboże jest jak słupy telegraficzne. Takie wysokie ? Nie takie rzadkie".

Tomasz33
środa, 25 marca 2020, 21:24

Obecnie Polska rocznie na armię wydaje 13 mld dolarów , z czego około 25% to wydatki na modernizację. Rocznie daje to 3,25 mld dolarów, na wszystkie zakupy, rónież F-35. Nie wiadomo ile wynosi jedna rata za te samoloty. Ale koszt zakupu to 4,6 mld dolarów. Więc skąd wziąłeś te 20? Liczysz koszta eksploatacji? A inne kraje nie kupują w identyczny sposób uzbrojenia jak Polska, mianowicie rozkładając zakupy na raty? Poza tym tu chodzi o stosunek długu publicznego do PKB, a nie jego wysokość. A w Polsce jest to bezpieczna norma, niższa niż w wielu innych krajach i wynosi 44% w 2019. Limit w UE to 60%, a w wielu krajach przekracza 80%. To nie Polska powinna się martwić.

po trzecie sankcje
środa, 25 marca 2020, 13:49

"Rosja .... postawiła w stan gotowości kraje regionu (Polska, kraje bałtyckie)." Mam wrażenie, że Rumunia też stała się zdecydowanie antyrosyjska i nawiązała bliższe relacje z USA.

Pentagram
środa, 25 marca 2020, 13:08

USA ma kasę na ropę i gaz Ma też swoją ropę i gaz tak od czasów Łukasiewicza To taki fenomen Ale to ruski używa surowców jako broni zastraszania Przykład to wszystkie kraje ZBIR

Stary Grzyb
środa, 25 marca 2020, 12:59

Panie Jakubie, ogólnie słuszny i ciekawy tekst, ale jakie "Polska polem bitwy"? Polska nie jest żadnym "polem bitwy", Polska nareszcie jest wolna od rosyjskiej okupacji i znajduje się po właściwej stronie, czyli w sojuszu z USA walczy przeciw swojemu odwiecznemu wrogowi, Rosji, będącemu zarazem odwiecznym wrogiem Europy i Zachodu jako całości. Co ważne, dzięki sojuszowi z USA i dzięki rozumowi prezydenta Donalda Trumpa, ta walka ma wymiar geopolityczny, tak jak rozbicie prących na Polskę i Europę hord bolszewickiej zarazy w wojnie lat 1919 - 1920 czy rola Jana Pawła II i Polski w zniszczeniu sowieckiego Imperium Zła. Jeśli - z amerykańskim udziałem, bez którego nie jest to możliwe - powiedzie się projekt Trójmorze Plus, a jednocześnie Amerykanie konsekwentnie zadbają o międzynarodowy rynek ropy i gazu (Rosatom może sobie zatrudniać 250 tys. ludzi, ale przy prawidłowym, długookresowym ustawieniu cen ropy i gazu zawali się wraz z całą Rosją), to zasłużone miejsce na śmietniku historii ma szansę zająć nie tylko putinowska bolszewia, ale kontrolowane z Moskwy więzienie narodów jako takie. Co jak najprędzej daj Panie Boże, amen.

BUBA
środa, 25 marca 2020, 12:33

Twardo trzymac sie Ameryki !!!

FR technologiczne imperium
środa, 25 marca 2020, 11:46

Rosja sama wykluczyła się z rynku gazowego z Polski , swoim zabawami w zakręcanie kurka , wpuszczaniem "mokrego" gazu oraz dyktowaniem horrendalnych cen . Dzięki Baltic Pipie i terminalami LNG to my będziemy dyktować ceny gazu Rosji lub zakończyć "współpracę" Teraz mamy wybór . Rosja oczywiście stara się jak może by mścić się za wypychanie jej z rynku gazowego w Europie środkowo-wschodniej , chociażby atakami medialnymi wobec naszego kraju .

Tweets Energetyka24