Francja chce jeszcze więcej atomu. Mocne wystąpienie Macrona [KOMENTARZ]

10 listopada 2021, 03:07
840_472_matched__pm51ds_oz57ioc68e5d7631d1b5563a72f4a0efe21948
Prezydent Francji Emmanuel Macron / Fot. thierryleclercq / Flickr.com / Public Domain

Prezydent Francji Emmanuel Macron zapowiedział, że jego kraj będzie budował nowe reaktory jądrowe. Ma to pomóc Francuzom w zmniejszeniu zależności od dostaw energii zza granicy oraz w realizacji celów klimatycznych.

Jak informuje Reuters, Prezydent Francji Emmanuel Macron powiedział we wtorek 9 listopada, że jego kraj będzie budował nowe elektrownie jądrowe. „Po raz pierwszy od dekad zamierzamy wznowić budowę reaktorów jądrowych w naszym kraju i kontynuować rozwój energetyki odnawialnej” - powiedział francuski przywódca w telewizyjnym orędziu do narodu.

W swoim przemówieniu Macron podkreślał, że nowe inwestycje w energetykę jądrową będą gwarantem niepodległości energetycznej Francji, zapewnią podaż energii elektrycznej dla francuskiej gospodarki oraz pozwolą spełnić cele klimatyczne, w szczególności zaś deklarację neutralności emisyjnej do 2050 roku.

Według informacji Agencji Reutera, rząd w Paryżu wkrótce ogłosi plany w zakresie budowy sześciu nowych reaktorów EPR. Jest to zatem odejście od wyborczych zapowiedzi prezydenta Macrona, który - podczas walki o Pałac Elizejski - chciał redukcji energetyki jądrowej we francuskim miksie z ok. 70 do 50%.

image

 Reklama

Taka zmiana narracji wynika z dwóch fundamentalnych powodów. Przede wszystkim, istotną rolę odegrał tu trwający obecnie kryzys energetyczny, który odcisnął szczególne piętno na Europie. Mieszkańcy Starego Kontynentu przekonali się, że ich główny dostawca gazu - Rosja - to kraj, który wykorzystuje swe paliwa do gier politycznych. Moskwa spotęgowała bowiem wzrost cen na rynku gazowym Unii Europejskiej poprzez ograniczenie podaży tego surowca i wietrzenie kontrolowanych przez siebie magazynów tuż przed sezonem grzewczym. Nic więc dziwnego, że wiele państw Europy postanowiło rozejrzeć się za rozwiązaniami, jakie zwiększą ich suwerenność energetyczną. Sposobem na to jest m.in. energetyka jądrowa.

Kolejny powód to nastroje francuskiego elektoratu, tak ważne dla Macrona wobec zbliżających się wyborów prezydenckich, które przypadają na kwiecień 2022 roku. Głównym zagrożeniem dla obecnego gospodarza Pałacu Elizejskiego jest prawica, której wyborcy opowiadają się za utrzymaniem i rozwojem francuskiej energetyki jądrowej. Macron stara się zatem pozyskać część tej grupy - przynętą ma być zapowiedź rozwoju atomu.

Warto osadzić te deklaracje prezydenta Francji w kontekście polskich interesów energetycznych. Z jednej strony Warszawa może cieszyć się, że Paryż przechodzi na coraz to bardziej proatomowe pozycje. Oznacza to, że w ewentualnych sporach o energetykę jądrową w Unii Europejskiej, polityka francuska będzie zbieżna z polską. Daje to pole do wspólnej gry przeciwko atomowym sceptykom - Austriakom, Belgom czy Niemcom. Można jednak zastanawiać się, czy wobec rozszerzenia francuskich planów jądrowych koncern EDF, podmiot odpowiedzialny za budowę reaktorów typu EPR, będzie w stanie „udźwignąć” również i polski projekt jądrowy. Francuska spółka, która przedłożyła niedawno niewiążącą ofertę na budowę jednostek generacyjnych w Polsce, jest już bowiem zaangażowana w rozwój indyjskiego parku elektrowni jądrowych. Francuzi mają postawić w Indiach sześć reaktorów EPR.

Deklarację Macrona zdążył już skrytykować francuski Greenpeace, który uznał atomowe plany Francji za „oderwane od rzeczywistości”.  

KomentarzeLiczba komentarzy: 32
Realista66
niedziela, 14 listopada 2021, 00:29

Bla bla bla bla stare technologie uranu co są drogie jak diabli a dekomisja kosztuje dziesiątki miliardów. Żenada... Trzeba nam nowych technologii jak Vortex blade less it'd albo reaktory na tor który jest łatwo dostępny ...

Po czwarte atom
niedziela, 14 listopada 2021, 00:14

Mam wrażenie, że biznes gazowy rosyjsko - niemiecki na EŚW może być powstrzymany tylko rozbudową EA.

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 11:55

ty chyba jestes wlasnie porazony jakims promieniowiem. Prad atomowy jest uzupelnieniem ale nie pelnym zaopatrzeniem energetycznym. Elektrycznosci nie da sie przesylac i magazynowac na dluzsza mete bez kolosalnych strat. Z eletryki nie wyprodukujesz amoniaku i tworzyw stucznych. I zapewniam cie ze w gorach najpewniejszy jest kanisterek 20-litrowy benzynki w bagazniku i motor spalinowy. A co dopiero na stepie, tajdze, pustyni itd. Piszesz tak zeby pisac? Caly swiat nie wyglada jak Zürich albo Monachium czy Wieden. A cala Skandynawia od Narwiku po Baltyk? Tam tez chcesz na akumulatorach jezdzic? Wybuduja w tysiacach kilometrow tuneli Norwegowie co 200 km wtyczki elektryczne? A w czasie sniegow i zamieci? Paliwo zapasowe masz w bagazniku. NIe wyrzucajcie spalinowych pojazdow bo zawsze znajdzie sie na swiecie ktos kto je kupi. A jak Rosjanie wybuduja zapory na doplywach Dniepru i zatrzymaja wode u siebie to wszystkie elektrownie atomowe wzdluz Dniepru stana. I bedziesz mogl Mykola przejsc na hodowle wielbladow. Na Zakarpaciu tez sie zaadaptuja

Austriak
piątek, 12 listopada 2021, 19:20

po prostu wraca sytuacja XIX wieku. Ten mial przewage kto mial dostep do zasobow naturalnych. Stad imperia kolonialne. Globalizacja zatarla roznice poziomu technologicznego miedzy krajami. Chipy chinskie kupuje Pentagon i Skoda i Rosja i Indie. A wiec przewage strategiczna uzyskuja kraje ktore maja zasoby naturalne przedewszystkim energetyczne: Rosja, Araby, Iran itd. Europa nie ma zadnych zasobow. I poniewaz ceny innych surowcow energetycznych poszly w gore, nagle okazuje sie ze horendalnie drogi prad atomowy francuski nie jest juz taki drogi a Francja przestaje byc zalezna od surowcow z innych krajow. Wszak francuskie firmy trzymaja lape na wielu zlozach uranu.

Chiny górą
poniedziałek, 15 listopada 2021, 22:15

Nie. GB miała węgiel. A po co było Rosji w xIX w. imperium kolonialne ? Nie miała surowców na aktualnych swoich terytoriach.Podajesz nieprawdziwe przyczyny powstania imperiów kolonialnych. Co to są wg Ciebie chipy, czy są to gotowe US czy tylko surowe płytki monokryształów? Wg Ciebie rola Chin powinna się zmniejszyć?

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 12:23

Jestem Europejczykiem po ojcu Celcie a matce Slowiance. Wiec chyba wiesz ze jestem proeuropejski. Wiec na twoje pytanie odpowiem tak: roli Chin juz sie nie da zmiejszyc. Bo nie da sie zawrocic do czasow przed Mao gdzie 95 % Chinczykow bylo anlafabetami. Nie da sie wrocic do czasow przed Ten Pinga ktory zamieril komunistyczny oboz pracy w kapitalizm bardziej drapiezny i efektywniejszy niz slynny kapitalizm manchesterski. Przynajmniej przez najblisze 50 lat. Chyba ze zadarzy sie prawie cud jak ta epidemia lub kometa trafi w ziemie. Ale przy takim cudzie wszyscy ponosza straty. Mnie jest wszysko jedno bo mam 70 lat, ale mam tez potomstwo w Europie. Chociaz czy moj wnuk bedzie obracal Chinke w lozku tez mi jest wszystko jedno. Moze nastapi to co od poltora tysiaca lat nastepuje w Rosji: mieszaja sie Turcy, Mongolowie i Indoeuropejczykami? Przeciez Hunowie zmieszali sie z Gotami i Alanami. Rus Kijowska to bylo troche Slowian i przynajmniej 4 narody tureckie i dwa germanskie. Jedno wiem ze panowie ktorzy jeszcze usiluja swiatem krecic na Wall Street i ci ktorzy z Teksasu usiluja kapitalem podbijac swiat moga spokojnie odchodzic na emeryture. Donald Trump jest jednym z nich i dlatego powoli zaczal gasic swiatlo za Ameryka.

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 12:09

nie rozumiesz niektorych pojec po polsku, wiec pod slowem "zasoby" nie wyobrazasz sobie ani lasow, ani ziemi, ani przestrzeni. To tez sa zasoby. Tym bardziej ze w tych przestrzennych zasobach Rosji zyly najcenniejsze zasoby Rosyjskie: zwierzeta futerkowe ktorymi z zachodem handlowala Rosja. Jak naprzyklad nieszczesni mieszczanie Nowgorodu ktorzy od Szwecji za futra kupowali bron za plecami Iwana groznego co sie mu bardzo nie spodobalo i ich tak zalatwil jak ich zalatwil. Bo na handel zasobami futrzarskimi mieli monopol tylko wladcy, ksiazeta, carowie a na stepie naczelnicy plemion, hanowie. Wogole twoje myslenie jest strasznie ograniczone. Bo do cywilizacji nalezaly przedewszystki surowce "wojenne": czyli metale sluzace do wyrobu broni: od epoki brazu po wlasnie dziesiejsze czasy. Europa a w szczegolnosci Brytania miala z tego bardzo malo. Bo co bylo to wyeksplatowali praktycznie Celtowie i Rzymianie: Srebro rtec, rude zelaza w Hiszpanii, rude zelaza w dzisiejszej Austrii. Tak ze Brytania potrzebowala pare setek innych surowcow bez ktorych nie mogla byc imperium. A setki prawie 200 lat trwajace wojny o zalebia Sary i Alzacji miedzy Francja a NIemcami itd. Nelson zwaciezyl pod Trafalgarem zwyciezyl bo mial dziala odlane w Tyrolu ze stali austriyckiej ktore miely dalszy zasieg niz francuskie. A przeciez juz w tym czasie Francuzi okupowali Tyrol.

chrom
czwartek, 11 listopada 2021, 18:24

Ja do wybudowania elektrowni atomowej wybrałbym Amerykanów, nawet jeśli byliby najdrożsi spośród wszystkich oferentów. Wymogi stawiane oferentom zakładają, że muszą oni być częściowym współwłaścicielem elektrowni przez okres jej eksploatacji. W takim razie spora część pieniędzy amerykańskich zostałaby zainwestowana w naszym nadwiślańskim kraju. Myślę, że pieniądze przemawiają do ludzi bardzo wymownie. Im więcej więc Amerykanie zainwestują w naszym kraju tym bardziej będzie im zależało na naszym bezpieczeństwie. Na Francuzów i Koreańczyków raczej bym nie liczył.

a
sobota, 20 listopada 2021, 23:50

A poczytaj jak to wyglądało w Bułgarii jak ich Amerykanie w h..a zrobili, z biedaka chcieli zedrzeć ostatnia koszulę, a teraz Bułgaria została bez prądu / a jakby nie zerwali kontraktu to już by EJ działała maja przeszkolonych ludzi a tak zostali z ręka w nocniku i szukają sposobu na powrót ROSATOMU ale ten ma ich w d..e

Mysiul
poniedziałek, 15 listopada 2021, 22:42

Dokladnie, jak najwięcej amerykańskich i chińskich inwestycji u nas.

poniedziałek, 15 listopada 2021, 22:03

Zgadzam się. Tylko od Amerykanów. Jesteśmy np. głównym partnerem Niemiec, i co mamy z tego tytułu poparcie polityczne z Niemiec?

Austriak
piątek, 12 listopada 2021, 19:12

poprzez dlug u USA stajesz sie kolonia USA. Jak Bialorus u Rosji. Jak wiele krajow u Chin. Mimo wszystko Francja to najlepszy wybor. Bo to i wzmocnienie EU. Jak chcecie nalezec do EU to wzmacniajcie EU. INaczej zostaniecie kolonia USA i Izraela jak Ukraina. A potem tylko Polexit i robicie za europejskie Puerto Rico. Bo nikt z wami na kontynencie eiuropejskim gadal z wami nie bedzie.

ED
sobota, 13 listopada 2021, 09:54

Na ile wyceniasz wzmocnienie EU? Oferta koreańskia wygląda na ponad 30% tańsza i zapowiada się dużo krótszy czas budowy. Byc może lepiej wybrać ten tańszy a za 15% wzmacniać inne projekty europejskie np zakup paliwa u Francuzów...

Austriak dr inz
sobota, 13 listopada 2021, 21:11

ale czlowieku zrozum ze swiat jest znow podzielony na bloki: Azja kontra Europa, Ameryka Europa kontra USA i Azja... Znow w sytuacji przeludnienia i zwierzecej walki o zasoby tej ziemi dochodza do glosy instykty demograficzne rasistowskie. A Skosnoocy sa urodzonymi rasistami. Jak sie europejska biala rasa oparta o Celtow i Slowian nie bedzie razem trzymac to ja zjedzy Skosnoocy lub ludy tureckie. Zrozum ze Turcja nigdy nie bedzie godnym zaufania czlonkiem NATO bo Rosja i Azja srodkowa to w üprzewazajacej czesci ludy tureckie. I zaden Turek znad Bosforu nie bedzie strzelal do Rosjanina tureckiego Buriata albo Tatara albo Baszkira. USA tego nie rozumieja i dlatego w Azji ponosza kleske za kleska. Natomiast Europejczycy musza sobie przypomniec ze w historii z trudnoscia opierali sie Azji. Chiny wczesniej czy pozniej rozbuduja swoja dominacje nad reszta Skosnookich. I kazdy Skosnooki czy jest teraz z Ameryka czy bez jest po drugiej stronie barykady niz bialy czlowiek europejski. Pozatym jak Francja bedzie to robic w Polsce to zatrudni tez i polskich fachowcow. Jak bedzie to robic Korea to jak z zakladami LG pod Wroclawiem: przywioza w kufrze wiekszosc Skosnookich swoich. Czy nie rozumiesz ze Europa teraz tak jak od 2 tysiecy lat walczy znow o przezycie: Hunowie, Awarowie , Bulgarzy, Madziarowie, Mongolowie wraz Tatarami i innymi ludami tureckimi (Kipczacy, Nogajowie) i w koncu Turcy Seldziuccy ( Osmanscy) ktorzy weszli do Europy (Balkany) i praktycznie zostali na zawsze. Przez te 2 tysiace lat mieli Azjaci czasami przewage techniczna nad Europa ale zawsze mieli kolosalna przewage demograficzna. Dzisiejsza Azja dzieki Chinom ma nad Europa kolosalna przewage technologiczna i dzieki Rosji i Azji Srodkowej kolosalna przewage surowcowo-zasobowa. O demografii nie bede wspominal. Wolkswagen pauzowal 2 miesiace bo nie mial chipow z Chin. Nagle Europa nie miala gazu bo gaz wzieli Chinczycy. I ty chcesz popierac innych Zoltkow tylko dlatego ze sa troche tansi? Podrzynasz zrobaczywiala galaz na ktorej siedzi Europa. Europa musi stac sie solidarna i wziac sie w garsc bo inaczej z koloni amerykanskiej stanie sie kolonia Skosnookich. NIewazne ktorych. Stanie sie kolonia innej rasy. I Europa musi sie zblizyc do Rosji i Azji Srodkowej bo oni maja zasoby ktorych Europa potrzebuje Europa do przezycia. Prosty przyklad terza z gazem. A metale zadkie ktore ma Azja Srodkowa i Chiny. Nawet USA ich nie maja, choc maja duzo innych zasobow w porownaniu z Europa. Merkel ktora jest fizykiem z wyksztalcenia, powiedziala wprost mimo ze Amerykanie rzna wariata: bez zasobow Rosji Europa sie nie obroni. Przypominam ci ze Hitler przegral wojne bo nie zdolal przejac zasobow Rosji. Napoleon przegral bo nie byl w stanie swojej wielkiej armii zapewnic zaopatrzenia w swej kampani w Rosji. Europa bez wspolpracy z Rosja, bez jej zasobow jest niczym. A Rosja tez nie chcialaby byc zalezna tak bardzo od Chin. Chetniej by pohandlowala z Wlochami, Francja czy Niemcami. Ale jezeli durna Europa an na wskutek amerykanskich rozgrywek neguje wszelka wspolprace z Rosja to tak jak napisalem: z koloni amerykansko-izraelskiej stanie sie kolonia chinska. Tylko kwestia czasu.

rmarcin555
piątek, 12 listopada 2021, 11:49

@chrom. Jak tam bezpieczeństwo Afganistanu?

Przemek
piątek, 12 listopada 2021, 17:19

A masz w Afganistanie elektrownie jądrowe z amerykańską technologią?

Austriak dr inz
sobota, 13 listopada 2021, 21:13

NATO i USA 20 lat przygotowywaly Afganistan do tego by stal sie chinska kolonia. Gratuluje kolejnego sukcesu w Azji zwiazkowi atlantyckiemu. Ja neutralny Austriak.

fifi
poniedziałek, 15 listopada 2021, 22:08

NIe jesteś przecież neutralnym austriakiem. Reprezentujesz poglądy nie-europejskie i antyamerykańskie.

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 08:46

Jak najbardziej europejskie. Porozmawiaj z przemyslowcami niemieckimi, francuskimi itd. Popatrz na Finlandie ktorej gospodarka w 20% zalezna jest od.Rosji, pomimo ze Maja taka swiatowa technologie jak Nokia.

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 08:46

Jak najbardziej europejskie. Porozmawiaj z przemyslowcami niemieckimi, francuskimi itd. Popatrz na Finlandie ktorej gospodarka w 20% zalezna jest od.Rosji, pomimo ze Maja taka swiatowa technologie jak Nokia.

Austriak dr inz
wtorek, 16 listopada 2021, 08:46

Jak najbardziej europejskie. Porozmawiaj z przemyslowcami niemieckimi, francuskimi itd. Popatrz na Finlandie ktorej gospodarka w 20% zalezna jest od.Rosji, pomimo ze Maja taka swiatowa technologie jak Nokia.

Z gor Alp
sobota, 13 listopada 2021, 08:12

Energetyke w Afganistanie bedzie rozwijac Rosja a reszte Chiny. To nastepna kolonia Chin.

Pentody
środa, 10 listopada 2021, 16:26

„Po raz pierwszy od dekad zamierzamy wznowić budowę reaktorów jądrowych w naszym kraju..."powiedział francuski przywódca. Nie jest to dobry argument za wyborem oferty francuskiej na budowę elektrowni jądrowej w Polsce.

Tweets Energetyka24